Het is 19 apr 2024 21:40


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Lingeriemerk Sapph moet fotograaf alsnog 26.000 euro betalen
 Lingeriemerk Sapph moet fotograaf alsnog 26.000 euro betalen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2008 13:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

FNV KIEM heeft voor fotograaf Leo de Deugd een kort geding aangespannen en gewonnen tegen lingerie merk Sapph Intimates BV. Het lingeriemerk heeft in het afgelopen jaar verzaakt de fotograaf voor zijn meerwerk en licentievergoeding te betalen en gebruikte de foto's van De Deugd zonder toestemming. Ook is aan de fotograaf een schadevergoeding toegekend omdat Sapph het auteursrecht herhaaldelijk heeft geschonden.

Sapph heeft behalve het niet nakomen van het contract als het gaat om het betalen van meerwerk en de licentievergoeding, foto's van de fotograaf op hun internetsite gezet en gehouden zonder toestemming of vergoeding. Sapph is met reclamecampagnes en dus de foto's van De Deugd groot geworden en dat is ten koste van De Deugd gegaan. Ook heeft het lingeriemerk in de foto's gesneden, de foto's voor andere doeleinden dan afgesproken gebruikt en de foto's zonder toestemming in het buitenland gebruikt. De rechter heeft SAPPH dan ook veroordeeld tot het betalen van een bedrag van 26.000 euro.

FNV KIEM heeft Leo de Deugd in zijn vorderingen gesteund omdat naast contractbreuk het auteursrecht van fotografen vaak wordt geschonden. "Zzp-ers vinden nieuwe opdrachten vaak belangrijker dan het nakomen van de wet- en regelgeving door opdrachtgevers rondom auteursrecht. Zeker op het internet is het soms een hele klus om te achterhalen wat er allemaal gebeurt met je werk. Toch denken wij als vakbond dat zzp-ers vaker opdrachtgevers moeten wijzen op die regelgeving. Dat voorkomt voor beide partijen een hoop ellende in de toekomst," zegt Marije Hendrikse, advocaat van De Deugd bij FNV KIEM.

Leo de Deugd zegt over de uitspraak het volgende: "Ik ben blij dat FNV KIEM deze zaak voor mij heeft opgepakt. Zij hebben het voor mij mogelijk gemaakt mijn probleem aan de rechter voor te kunnen leggen. Ik ben dan ook heel blij met het resultaat."

"De regels rondom het auteursrecht zorgen ervoor dat zzp-ers zoals Leo de Deugd kwalitatief hoogstaand werk kunnen leveren tegen een redelijk tarief." Uit deze uitspraak door de rechter blijkt dat Sapph onzorgvuldig omgaat met auteursrechten. Eerder al werd Sapph door Marlies Dekker, ontwerper van lingerie voor de rechter gedaagd. Marlies Dekker vindt dat Sapph haar ontwerpen kopieert.

Fotografie
Foto: Leo de Deugd

Bron: dslr.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lingeriemerk Sapph moet fotograaf alsnog 26.000 euro betalen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2008 18:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 286
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Ja
Goede zaak dit!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lingeriemerk Sapph moet fotograaf alsnog 26.000 euro betalen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2008 19:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1075
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gerechtigheid!!!!!!
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lingeriemerk Sapph moet fotograaf alsnog 26.000 euro betalen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2008 23:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 15
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Ja
Ik ga mijn tarieven eerst even aanpassen.
Iemand interesse in een lingerieshoot? :angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed