Het is 29 maart 2024 12:43


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Fotojournalist Van Houdt in Spanje gearresteerd
 Fotojournalist Van Houdt in Spanje gearresteerd
BerichtGeplaatst: 10 sep 2008 09:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ARRECIFE - De Nederlandse freelancefotograaf Joel van Houdt is afgelopen weekend aangehouden op het Spaanse eiland Lanzarote.
Hij was meegevaren op een boot met 28 immigranten die vanuit Noord-Afrika illegaal op het Canarische eiland probeerden te komen.

Dat heeft Van Houdt dinsdag gemeld. Hij werkte op eigen initiatief aan de fotoreportage.
In eerste instantie was hij gewoon aan wal gegaan. Maar de politie pakte hem op toen hij dezelfde natte blauwe verf van de boot op zijn kleren had als de bootvluchtelingen.

Zijn beeldmateriaal is in beslag genomen.
De politie wil van de Nederlander de naam van de schipper van het bootje weten dat de vluchtelingen vervoerde, maar die weigert hij te geven.
Van Houdt wordt woensdag weer op het politiebureau in Lanzarote verwacht voor overleg.

„Ik ben niet van plan te vertrekken zonder mijn geheugenkaarten”, laat de fotograaf stellig weten. „Ik ben af en aan al een jaar bezig met dit onderwerp.” Het gaat om zeven geheugenkaarten met enkele duizenden foto's.

De politie hoopt volgens Van Houdt op de foto's de schipper te kunnen identificeren. „Maar die heb ik bewust buiten beeld gehouden, dat was ook de afspraak”, legt hij uit. „De reportage gaat over al die jonge Marokkanen die naar Europa komen in de hoop daar werk te vinden.”

De overtocht was ruim 300 kilometer lang en duurde anderhalve dag.
Van Houdt werkt als freelancefotograaf onder meer voor dagblad Trouw, het ANP en de GPD.

Bronnen: Telegraaf en Trouw


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotojournalist Van Houdt in Spanje gearresteerd
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 11:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
UPDATE:

Fotojournalist Joël van Houdt heeft zijn foto's teruggekregen die hij had gemaakt tijdens een overtocht met Afrikaanse vluchtelingen naar Lanzarote.
Bij aankomst op het eiland vorderde de Spaanse politie de zeven geheugenkaarten.
De NVF heeft samen met de IFJ en Spaanse vakbonden druk uitgeoefend om de foto's weer terug te krijgen.
Volgens Van Houdt lijkt het materiaal op eerste gezicht onbeschadigd.

Bron: roodpetje.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed