Coldplay dwingt fotografen foto’s af te staan Professionele fotografen die optredens van Coldplay fotograferen, moeten een contract ondertekenen waarin alle eigendom van gemaakte foto’s overgedragen wordt aan het management van de band.
Het nieuwe contract, opgesteld door het management van de populaire Britse rockband, belet fotografen hun foto’s te verkopen voor redactioneel gebruik anders dan de overeengekomen publicatie.
Ook kunnen de foto’s niet meer opgenomen worden in een eigen beeldbank.
Fotografen die weigeren het contract te onderteken, mogen de band en hun optredens niet meer fotograferen.
Volgens British Journal of Photography (BJP), dat de hand wist te leggen op het contract, luid de betreffende passage als volgt:
“you hereby transfer and assign to us with full title guarantee the entire copyright and all extensions and renewals throughout the world (including by way of present assignment of future rights) and all rights of a similar nature in the photographs”Een woordvoerder van de band verklaarde tegenover BJP dat het om een standaard contract gaat, dat waarborgt dat gemaakte foto’s enkel gebruikt worden voor de van tevoren afgesproken publicatie.
Professionele concertfotografen die al jaren in het vak zitten zijn het daar niet mee eens.
Volgens George Chin is het een van de ergste contracten die hij in zijn carrière tegen is gekomen.
Fotografen komen met voorstel
Een groep fotografen heeft het initiatief genomen en een opzet gemaakt voor een nieuwe standaardovereenkomst.
In het voorgestelde contract worden zowel de belangen van de muzikant als die van de fotograaf behartigd.
Fotografen behouden het copyright op hun werk maar beloven de foto’s beperkt te gebruiken, voor redactionele doeleinden.
Naar verwachting zal het standaardcontract steun krijgen van de National Union of Journalists en de British Photographic Council, alvorens het gepresenteerd zal worden aan bandmanagers in het Verenigd Koninkrijk.
Volgens Chin zijn het niet de platenmaatschappijen of de PR-bureau’s die problemen opleveren: “Het zijn de managers van de band die achter deze contracten zitten. Ze zijn bang dat fotografen hun foto’s verkopen voor merchandising, maar wij willen de foto’s alleen maar verkopen voor redactioneel gebruik. Sommige artiesten doen helemaal niet moeilijk. Fotografeer je bij Take That of Madonna, dan hoef je geen enkele overeenkomst te ondertekenen. Je mag met je foto’s doen wat je wilt. Maar met zoveel verschillende bands is er behoefte aan een standaardcontract.”
De woordvoerder van Coldplay wou niet reageren op het contractvoorstel.
Bron:
Digifotopro