Robbie Veldwijk schreef:
Het komt vaak voor dat men denkt dat een foto een HDR is wanneer je 3 foto's op elkaar plakt en dan de tonemapping er overheen gooit. Dat is fout gedacht!! Het gaat hierbij om de High Dynamic Range in de foto, wat te bereiken is
MET het gebruik van HDR. Wanneer je drie foto's over elkaar heen plakt en de balans in de foto is niet goed, dus of de voorgrond is te donker of de lucht te overbelicht dan is het geen HDR. De High Dynamic Range zit dan niet in de foto, ook al heb je wel de techniek toegepast.
Voorbeelden:
De onderstaande foto === foto verwijderd, gaat hier even om de tekst === bestaat uit drie foto's, de foto's zijn verwerkt met photomatix. Dus alles lijkt erop dat het een HDR is!
Dat is het niet want er zit geen High Dynamic Range in de foto, waar ik tijdens de bewerking zelf voor gekozen heb.
----->BRAND MAAR LOS!<-----
Robbie, jij zegt mij te begrijpen en ik zeg dat ik jou begrijp. Je conclusie dat we elkaar niet begrijpen deel ik dan ook nu weer niet met je

Je wilt een discussie op dit forum over HDR en aangezien ik dat wel leuk vind, ga ik die discussie wel met je aan. Ik ben het dus niet eens met je stelling dat foto 1 geen HDR foto is en brand dus los....
Nu zeg je plotseling dat de eerste foto dus wel een HDR foto is, maar dat het wel een slecht voorbeeld is van HDR en dat je die ook zonder HDR had kunnen maken.
Robbie Veldwijk schreef:
Waar hebben we het hier nou over? Het gaat toch over de 1ste foto die ik laat zien wat ik een slecht voorbeeld van HDR vind. Dat is er één die ook gemaakt had kunnen worden zonder HDR.
Oke, dus foto 1 is wel een HDR, daar waren we het niet met elkaar over eens, maar door deze discussie zijn we het dan gelukkig wel over eens geworden. Mooi toch dat een discussie tot dit soort inzichten kan leiden

Dat het een slecht voorbeeld van HDR is, is vervolgens naar mijn mening een kwestie van smaak... en daarover valt (naar mijn mening) niet te twisten. Zo vind ik bijvoorbeeld het te ver doorvoeren van de tonemapping na conversie niet zo fraai, maar ga niet proberen de fotografen die dit wel mooi vinden de kost te geven. Je zult nog verrast staan te kijken hoeveel dit juist wel mooi vinden. Voorbeelden genoeg op het internet.