Het is 10 mei 2024 13:54


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Vuurtoren
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 29 sep 2008 21:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Onbewerkt (RAW alles op default):
Fotografie

Bewerkt:
Fotografie

Bewerkingen:
    - RAW bestand geopend, instellingen zo gezet dat ik een overall goede belichting heb. Stenen nog wat te donker, maar daar kom ik zo op.
    - RAW bestand nog een keer geopend, instellingen nu zo aangepast dat de stenen mooi belicht zijn. Het water en de lucht is nu niet mooi meer, maar dat komt straks goed
    - De tweede geopende versie selecteer ik alles (CTRL+A) en kopieer ik (CTRL + C) en plak ik als nieuwe laag in de eerste
    - Ik maak een laagmasker en selecteer de rotsen en keer vervolgens de selectie om en maak dit zwart, alleen de rotsen uit deze laag blijven zichtbaar. (je kunt wat met Feather van de selectie experimenteren om de overgangen zachter / realistischer te maken).
    - Nu selecteer ik de achtergrondlaag en voeg een aanpassingslaag toe (Curves). Deze curve maak ik s-vormig, waardoor het geheel een beter contrast krijgt.
    - Nu zijn de rotsen aan de beurt, dus ik selecteer de rotslaag en leg hier ook een curve aanpassingslaag overheen (lichte s-vorm). Wel nog even aan deze aanpassingslaag hetzelfde masker toekennen als de rotslaag.
    - Vervolgens voeg ik alle layers samen (Flatten Image)
    - Met het clone gereedschap / repair tool haal ik vlekken en storende takjes weg.
    - Ik verklein de foto tot het formaat dat ik wil publiceren en verander het kleurprofiel van Adobe RGB naar sRGB (voor webpublicatie).
    - Unsharp mask nog eroverheen, spelen met instellingen, ik gebruik voor ong. 800x550 meestal een sterkte van 60-100%, radius van 1 en een threshold van 6.
    - als laatste voeg ik een wit randje toe door Canvas Size aan te passen, eerst met 2 pixels in de lengte en 2 pixels in de breedte met als achtergrond kleur zwart, afbeelding gecentreerd, vervolgens 18 derbij (lengte en breedte) met witte achtegrond.

Dat is wat ik gedaan heb, nu heb ik zelf een paar vragen:

- het lukte mij pas goed te clonen / repareren na alle lagen samengevoegd te hebben, ondanks dat ik sample all layers had aangevinkt, hoe kan dat?
- hoe werkt het patch tool? want dit lukt mij niet :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 18:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 267
Woonplaats: Gouda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kijk... daar kunnen we wat mee!!

Helemaal top het resultaat en ook de uitgebreide beschrijving.
Dank dat je de tijd ervoor hebt genomen om het goed te documenteren.

Weet nu wat ik moet doen in mijn vrije tijd ... :D
Thanks!!!!

Ben zelf een nitwit met Photoshop dus een antwoord kan ik je daar niet op geven. Hoop dat er andere zijn die zich geroepen voelen :-)

Groet!
Focus


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Graag gedaan, ben zelf ook niet al te ervaren met photoshop hoor, begin net een paar van de basics door te krijgen ;) Dus ik hoop hier ook wat tips mee te scoren ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 18:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1658
Woonplaats: Baarn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoe doe je de selectie? Ik gebruik een zachte brush aan de randen en fill voor de rest, werkt perfect en krijg je bijna nooit die halo en hoef ik ook niet met feather te spelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je bedoelt een zachte brush om het mask aan de randen te vullen?
Dat is ook wel een idee, ik had nu magnetisch lasso gebruikt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 29 okt 2008 09:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2114
Woonplaats: Nieuw Vennep
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Marcel Spijker schreef:
Hoe doe je de selectie? Ik gebruik een zachte brush aan de randen en fill voor de rest, werkt perfect en krijg je bijna nooit die halo en hoef ik ook niet met feather te spelen.


Hoe doe je dit precies? een zachte brush?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 29 okt 2008 10:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 458
Woonplaats: Brabant
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
in photoshop kan je met shift +[ en shift+] de brush zachter en harder maken, met alleen [ en ] kan je de brush groter en kleiner maken ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 29 okt 2008 20:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1658
Woonplaats: Baarn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Precies zo als eXodus zegt :DD De [ en ] toetsen zijn bij mij continu in gebruik :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren
BerichtGeplaatst: 29 okt 2008 21:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Erg handige functie inderdaad. Je kan ook boven in het beeld de eigenschappen van je brush veranderen.

Even ter info: ik heb een iets andere versie van deze foto laten afdrukken op 30x40 formaat en ingelijst. Heb nu de eerste keer Kruidvat geprobeerd met redelijk resultaat (er zit een heel klein onopvallend kleurfoutje in).
Ik ga denkik gewoon een paar proberen om uiteindelijk met de beste verder te gaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed