Mijn mening is als volgt:pdeboer1969 schreef:Persoonlijk vind ik HDR erg mooi als de foto in z'n geheel een mooie balans in de belichting heeft die met één foto niet haalbaar is in bepaalde situaties. Het woord onnatuurlijk dat ik hiervoor gebruikte klopt niet.
Bij HDR gaat het juist om balans, dat is HDR (High Dynamic Range). Wanneer dit niet het geval is dan is het geen HDR te noemen.
Het komt vaak voor dat men denkt dat een foto een HDR is wanneer je 3 foto's op elkaar plakt en dan de tonemapping er overheen gooit. Dat is fout gedacht!! Het gaat hierbij om de High Dynamic Range in de foto, wat te bereiken is MET het gebruik van HDR. Wanneer je drie foto's over elkaar heen plakt en de balans in de foto is niet goed, dus of de voorgrond is te donker of de lucht te overbelicht dan is het geen HDR. De High Dynamic Range zit dan niet in de foto, ook al heb je wel de techniek toegepast.
Voorbeelden:
De onderstaande foto bestaat uit drie foto's, de foto's zijn verwerkt met photomatix. Dus alles lijkt erop dat het een HDR is! Dat is het niet want er zit geen High Dynamic Range in de foto, waar ik tijdens de bewerking zelf voor gekozen heb.

De onderstaande foto bestaat uit drie foto's, de foto's zijn verwerkt met photomatix. Dus alles lijkt erop dat het een HDR is! Dat is het ook want de lucht en voorgrond zijn in balans. Ondanks dat er geen zon is was het nodig om HDR toe te passen want de lucht was wel te licht. Door het gebruik van de techniek HDR is de foto in balans gekomen.

Voor een andere uitleg (wel geschreven door mij) zou je ook hier kunnen kijken: Wat Is HDR?
----->BRAND MAAR LOS!<-----