Het is 11 feb 2026 03:40

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Takken met vragen in het licht van de straatlantaarn.
 Takken met vragen in het licht van de straatlantaarn.
BerichtGeplaatst: 06 feb 2026 22:53 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Avond/nachtopnames maak ik eigenlijk niet. Heb er de vaardigheden niet voor en heb er ook denk ik de apparatuur niet voor. Een poging gewaagd op iets wat ik vaak zie. Geen statief gebruikt dus scherpte vind ik wel acceptabel. Vraag is vooral om hier verbetering in te bekomen. Om het mooie gaat het me hier niet al vermoed ik dat dit beeld met links en onder er wat af al prettiger zal ogen.

Diafragma en sluitertijd heb ik zo gekozen om het aanwezige licht en de takken goed uit te laten komen. Was dat een goede keuze? ISO heb ik overgelaten aan de camera. Nog niet geprobeerd wat het resultaat zal zijn als ik deze vastzet op 100 maar naar mijn idee zal dan de lucht een dieper, donkerder blauw gaan zijn zoals het werkelijk was. Klopt mijn gevoel?

Fotografie

Powershot SX 70 HS - 7.8 mm - f/4.5 - 2/5s - ISO400

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2026 01:01 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
De onscherpte zit 'm denk in dat de blaadjes bewegen door de wind, want de wat zwaardere 'bolletjes' en meeste takken zien er wel scherp uit, dus die beweging had je met een statief waarschijnlijk ook gehad.
Als je de rest hetzelfde had gelaten en alleen de ISO hier op 100 had gezet dan had je foto veel donkerder geworden, dus niet alleen de lucht, maar de rest ook.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2026 09:45 
Lid

Snap ik, voor het goed zijn moet dan de rest ook aangepast worden. Vandaar ook de vraag of de gekozen instellingen goed waren of beter kunnen. Mij lijkt namelijk een nog langere sluitertijd hier niet wenselijk dus een beetje tegen beter weten de hoop dat een in het geheel wat donkerdere foto onder deze omstandigheden misschien nog net kon.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2026 09:56 
Lid
Fotografie

Het ligt eraan waar je voor gaat.
Als je scherpe takken wil is in het donker je uitgangspunt de sluitertijd. Sneller, bijv. 1/100e, of iets lager, ik sta soms even te wachten tot de wind gaat liggen. Diafragma zo open mogelijk. ISO zal dan nog steeds vrij hoog uitkomen, maximeer die op wat je camera aankan qua ruis.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2026 11:45 
Moderator
Fotografie

Als je vind dat de takken lichter kunnen dan moet je voor een langere sluitertijd gaan of hogere iso (maar dat brengt ook ruis met zich mee). Als je scherpe takken bij wind wilt zien moet je flitsen of op een ander tijdstip de foto nemen (maar je wilde avondsfeer) met een kortere sluitertijd.

Het licht op de takken is hier denk ik niet verkeerd. Flitsen is een vak apart . Je wilt niet alles op dezelfde manier geflitst hebben waarschijnlijk. Dus wachten op een windstille avond , camera op statief (of op een tafel dat kan ook).

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 feb 2026 12:37 
Lid
Fotografie

Qua apparatuur: jouw camera heeft een kleine sensor en dus bij weinig licht al vrij snel lasst van ruis. Maar de ruis van iso 400 zou je er tegenwoordig in de nabewerking uit moeten kunnen halen

BerichtGeplaatst: 08 feb 2026 20:33 
Lid

Klopt, 400 is wel de max, daarboven voor mij niet werkbaar. Geeft soms wat uitdaging en soms besluit dat iets (nog) niet gaat dus stapje terug.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp