Helaas een regenachtige grijze dag met als resultaat dat wij van 2000 tot 6400 ISO moesten hanteren voor een redelijke sluitertijd. Voor geïnteresseerden hierbij twee foto`s die natuurlijk redelijk in de ruis zitten.

Hallo Ab, gebruikelijk zet ik de ruisreductie in LR op 40 en nu op 50. Daarna plaatselijk het onderwerp iets verscherpt.Ab59 schreef:Heel mooi, nog iets aan de ruis gedaan.

Wow. Ik probeer altijd onder de 30 te blijven, gemiddeld 10. Ik snap wel dat als je naar hogere ISO's gaat dat dit niet meer voldoende is, maar ruisreductie in LR op 50 geeft imo zelden een goed resultaat. Heb je ook NIK? De NIK Dfine filter is aanzienlijk subtieler. En er zijn natuurlijke vele van dat soort produkten.Hermanus schreef:gebruikelijk zet ik de ruisreductie in LR op 40 en nu op 50. Daarna plaatselijk het onderwerp iets verscherpt.

Bedankt voor jullie reactie !petervaneekelen schreef:Wow. Ik probeer altijd onder de 30 te blijven, gemiddeld 10. Ik snap wel dat als je naar hogere ISO's gaat dat dit niet meer voldoende is, maar ruisreductie in LR op 50 geeft imo zelden een goed resultaat. Heb je ook NIK? De NIK Dfine filter is aanzienlijk subtieler. En er zijn natuurlijke vele van dat soort produkten.Hermanus schreef:gebruikelijk zet ik de ruisreductie in LR op 40 en nu op 50. Daarna plaatselijk het onderwerp iets verscherpt.
Los daarvan: ook ik vind je ruis in deze voorbeelden reuze meevallen

Bedankt voor jullie reactie en hoe lang ik aan een foto werk is sterk afhankelijk van of ik met veel ruis te maken heb of een manipulatiebewerking in PS doe. Wanneer ik mijn voorwerk goed heb gedaan dan kan het in een 1 tot een paar minuten klaar zijn. Het tijdrovende weerhoud mij er nog van om van het nabewerken een studie te maken anders dan wat ik in LR doe met licht en accenten. In natuurfotografie is dat vaak voldoende en ik ben liever met mijn camera op stap dan lang achter de computer te zitten voor nabewerking.rbwadden schreef:Nieuwsgierig: hoe lang ben jij gemiddeld bezig met bewerking per foto?