Vraag je objectie heeft een diameter dus niet de brandpunt die kan toevallig gelijk zijn maar dat gebeurt eigenlijk nooit bij de 50mm denk ik dat het 77mm is. Maar is te lezen op elke web winkel die hem verkoopt. Vraag je wel af of je een uv filter nodig hebt, want alleen de dure zijn bruikbaar. Optisch doet het niks positiefs, wel raak je scherpte kwijt. Voordeel van de filter is dat je minder snel krassen hebt. Ik zelf ben lomp, als iets stuk kan maak ik het stuk, maar na 2 jaar geen krasje te zien. Mijn advies houdt die 100 euro in je zak en spaar het op voor een L lens.
Vraag 2
ieder objectief heeft 1 daarbij passende zonnekap. Deze past als enige, er wordt ook rekening gehouden met de de lengte van de kap en het brandpunt. Een langer brandpunt kan een langer kap hebben zonder hem in de hoeken te zien. Er is namaak, die veel goedkoper zijn. Zie ebay of dealextreme. Er zijn ook universele, die zou ik niet snel kiezen omdat die niet voor een bepaald brandpunt zijn gemaakt. De 18-55 heeft een heel kort kapje ivm 18mm denk niet dat die kas op 135mm nog veel doet. Ook beschermd die je lens niet echt.. Ik weet niet of dat bij de 18-135 anders is.
Vraag 3 de 18-135mm is al een universeel objectief, die vooral interessant is om zijn grote zoom wil je echt kwaliteit, dan is de 24-105 een betere keuze. Maar ik zou geen objectief kiezen met het zelde of mindere bereik ernaast die gebruik je toch niet. Ik vraag of ook af, of je niet beter 1 hele goed zoom kunt kopen ipv van 1 redelijke tot matige kitlens en 1 super prime. Je kunt dan twee keuzes maken of kwaliteit en de 50 mm pakken, of bereik en de 18-135mm pakken. Je kunt ook iets meer aan 1 objectief uitgeven en bereik en kwaliteit combineren.
Vraag 4
ja denk! Je beeld word kleiner, dus je krijgt met zoveel in beeld als een 1.6x langer objectief op een ff. dus een foto gemaakt van een bloem met een 100 mm objectief en crop cam laat met zoveel van de bloem zien als je buurman met een ff en een 160mm de bloem staat dan het zelfde in beeld. Wel blijft de groothoek vertekening bestaan. Dus in mijn voorbeeld is er grote kans dat de dof sneller wordt bereikt.
Vraag 5
geen idee, een fototoestel is om foto's te maken.