Maar ik zou denk ik hier ook voor een brug cam gaan, en heel snel leren fotograferen. Wil je geen ruis zul je handmatig moeten fotograferen. En ook hier zal exposure to the right gewoon werken.
Probleem bij wat je aangeeft is dat je vraag in combinatie met met je budget complex is.
Wil je weinig ruis dan een dslr, wil je insecten dan een goede telelens met macro capaciteit. Deze combinatie kost meer dan 300 euro helaas.
Je zou evt kunnen kijken naar een instap dlsr, ik ken alleen de 1000D maar Nikon en Sony hebben die ook wel.. met een 70-300 objectief van Tamron. Die heeft een 1:2 macro functie. Vergelijk dit niet met de insecten foto's die je hier ziet, want die zijn met echte macro objectieven gemaakt, en die komen dichterbij.
de camera van je moeder zal waarschijnlijk iets van een 24-100mm zijn. De 18-55 is omgerekend 24-88 zijn. Dat objectief is niet qua bereik niet beter,e n ook voor insecten niet echt bruikbaar.
Als de ruis echt een belangrijk punt is, zou ik gaan voor een 1000D met een 18-55 (handig voor van alles en nog wat) met een Tamron 70-300 kom je uit op 483 euro. (prijzen kamera express).
Of toch een brug cam, ik zelf wil graag als de portomonnee is aangevuld een een canon sx1 aanschaffen, weet niet echt hoe die met ruis omgaat.