no problemo ,... en schaam nergens voor nodigBobi schreef:Ah sorry, niet goed gelezen *schaam*
juist door elkaar hier aan te vullen kom je uiteindelijk tot het beste idee of de betse raad

no problemo ,... en schaam nergens voor nodigBobi schreef:Ah sorry, niet goed gelezen *schaam*

Die volg ik niet helemaal,,... eerder flitsen omdat je je diafragma verder open zet ???Maar je zit wel in de juiste richting denk ik, want ik ben aardig tevreden met mijn 18-55mm alleen mis ik dus wat minder scherptediepte en moet ik binnenshuis vaak een flitser erbij gebruiken.
Haha, nee dat zie je goed. Maar vergis je niet he 2.8 is een rete snel en groot diafragma.Martin: oef! nog een keuze erbij haha... Is dat objectief dan ook erg lichtsterk, dus geschikt voor binnen?
Wat is het grote voordeel van de 24-70 2.8 op de 50mm1.8g ? Ik begrijp dat je iets meer kunt qua in en uitzoomen. Maar het diafragma is minder groot, dus minder lichtsterk? Of zie ik dat verkeerd?
ik kijk net even naar je voorbeeldfoto, en ik ben inderdaad bang dat je ipv scherpte/diepte bedoeld dat je een mooi bokeh wilt hebben,.... hier heb je niet persé een groot diafragma voor nodig,..-edit-

Peteralexander schreef:Binnenshuis.. ook kwa licht een erg breed begrip.
Zet het toestel op de A (diafragmavoorkeuze) stand. Gooi dat getal naar beneden; ik noem maar wat 5.
Net even voor je uitgeprobeerd bij sfeerverlichting (zacht geel licht) op een Alpha 580 zonder te flitsen. Voor ik een redelijke foto had zonder flitser stond hij op ISO 6400, sluitertijd 60 en diafragma 5. (evengezien de eenvoudigste instellingen).
Bij dit toestel kan dat. Bij mijn a390 die rond de 500 euro zat krijg ik dus een enorme ruisfoto. Dan ben ik eerder overgeleverd om te flitsen of om hem op een statief te zetten met een langere sluitertijd.

Er zitten idd flutlensen bij,... maarrr als je de beperkingen kent zijn ook daar perfecte foto's mee te makenPeteralexander schreef:Niet helemaal waar, er zitten flutlenzen bij.

tis maar wat je onder flutlens verstaat. flut wordt vaak meteen in 1 lijn bekeken met ´scherp´..Peteralexander schreef:Niet helemaal waar, er zitten flutlenzen bij.