Alchemist schreef:Ik heb de 85mm F1.8, op fullframe een heerlijk portretlensje, al gebruik ik hem momenteel te weinig, maar dat heeft meer met mij als met de lens te maken.
Wat me opvalt is dat je heel erg de nadruk legt op de theoretische prestaties, en dus al praat over lenzen die nog uit moeten komen... Als dat je benadering is ga je nooit tevreden zijn vrees ik...
Uiteraard is het goed dat je je huiswerk doet, en de technische benadering zoekt, maar sla je hier niet een beetje in door nu? (no offence)
Ik vind achteraf dat ik voor mijn sigma 18-35mm f/1.8 mijn huiswerk niet helemaal goed gedaan heb. Ik denk dat meespeelt dat ik niet nog een keer verrast wil worden.
Verder zie ik gewoon dat mijn 50mm wel blur geeft, maar niet zoveel scherpte op f/1.8. Het irriteert me dat het niet dezelfde beeldkwaliteit is als de sigma 18-15 f/1.8 en de canon 35mm f/2.0 IS USM op momenten dat ik die blur wil. Dus zoek ik naar een oplossing voor dat "probleem". Ik kan natuurlijk ook gewoon stoppen met inzoomen op foto's en niet proberen om wimperharen te tellen. Dat zou een heel nuchtere benadering zijn en een hele goede manier om met dit "probleem" om te gaan, en ook met die benadering zou ik prima lol kunnen hebben in fotograferen. Het is natuurlijk allemaal maar net zo belangrijk als je het zelf maakt. Er valt uiteraard prima over heen te stappen, softheid bij f/1.8.
Toch: als ik ook die scherpte + blur bij een goede portretoplossing zou weten te vinden, waarom ook niet? Het is niet zo dat ik minder fun heb met andere aspecten van fotografen doordat ik op scherpte let. Het werkt voor mij eerder als een fun-multiplieer waarbij het mede een kwestie van mindset is om die groter dan 1 te houden.
Alchemist schreef:
Als aanvulling, als je een beetje goed zoekt kan je tweedehands hele leuke objectieven kopen, en mocht het niet bevallen verkoop je ze door zonder (al te veel) verlies mits je er goed mee omgaat.
Ja dat is een goede tip. Die Canon 35mm heb ik ook al 2e-hands gekocht, en dat is prima bevallen. Met doorverkopen heb ik geen ervaring.
Nadeel van een lens die net uit is is natuurlijk dat 2e-hands geen optie is, dus je betaalt dan altijd het volle pond.
Wat ook nog kan is dat Canon in de nabije toekomst een nieuwe 50mm gaat uitbrengen, iets in de sfeer van mijn 35mm of die nieuwe 85 lens, en misschien past die 100mm IS USM macro ook wel in dat rijtje. De kans lijkt me niet zo groot, maar als ik de nieuwe 85mm koop, en een jaar later wordt een goede 50mm uitgebracht dan ben ik niet echt blij, want met een goede 50mm zie ik onvoldoende redenen om naar full frame over te stappen, en met 85mm zit ik op aps-c met langere lens dan ideaal is. Ik vrees alleen dat Canon dat ook heeft bedacht, en dat daarom die nieuwe 50mm er niet gaat komen. Voorspellen is echter lastig.