1 dingetje wil ik echter toevoegen: je raad een DSLR aan voor macro, maar vergeet de systeemcamera's niet. Ik heb er 1 en die werkt uitstekend voor macro

Bas schreef:Mijn oude site is inderdaad weg, gisteren kon ik er gewoon op. Ik ga er even achteraan! En anders plaats ik het document op de nieuwe.

Bas schreef:Let op: Iets heel belangrijks, een echt macro-objectief heeft een vergroting van 1:1, oftewel 1. Er zijn veel objectieven, met een zogeheten ‘macro’ functie. Deze halen vaak een vergroting van 1:4, en zijn dus geen echte macro-objectieven. Een vergroting van 1:1 betekent, dat het beeld even groot op de sensor wordt geprojecteerd, als dat het in werkelijkheid is.
Er is geen tel zoomlens, welke een echt macro-objectief genoemd mag worden. Immers, macro begint pas bij 1:1. Een close-up-objectief zou het genoemd kunnen worden, wanneer tussen de vergrotingen 1:1 t/m 1:10 valt.

Henry schreef:Nog even een (late) reactie / aanvulling op het document van Bas op het aspect 1:1 vergrotingsmaatstaf.
De vraag is: Hoe kun je zelf testen wanneer je op die 1:1-vergroting zit en wanneer niet?
Commentaar F. Is dat niet op per definitie op de kortste scherpstelafstand bij een 1:1 objectief?
Trouwens, de scherptediepte is bij die onderwerpafstand erg klein:
- Bij f/4 is de scherptediepte 0,14cm.
- Bij f/8 is de scherptediepte 0,28cm.
- Bij f/16 is de scherptediepte 0,55cm.
Commentaar F. Hoe heb je die berekend. Met het progje van Dofmaster.com of met een progje speciaal bedoeld voor macro?
Heb je de verdubbeling opgemerkt in deze reeks?
Bij 62cm afstand tot het onderwerp (een verdubbeling van de minimale onderwerpafstand) verandert de vergrotingsverhouding van een 1:1 in een 1:3. Met ander woorden, terug naar het meetlint, bij een onderwerpafstand van 62 cm krijg ik ongeveer 11cm meetlint in beeld in plaats van de 3,6cm bij een 1:1 vergrotingsmaatstaf. Wil je terug naar het "1:1-beeld" dan moet je flink croppen. Je houdt vervolgens veel minder pixels over, maar heb je wel meer scherptediepte in je foto.
Commentaar F. Is dat laatste waar? De ervaren scherpte van een beeld wordt bepaald door de mate van uitvergroting. CoC (mm) = viewing distance (cm) / desired final-image resolution (lp/mm) for a 25 cm viewing distance / enlargement / 25 Zie ook coc op wikipedia.
Stel je hebt een 12 megapixel sensor en je moet terug naar de 1:1 maatstaf, dan moet je (als je de verhouding 3:2) blijft aanhouden de lengte met 2/3 moeten wegsnijden en de breedte/hoogte volgt evenredig. Je houdt dan veel minder pixels over. Hoeveel je dan nog overhoudt? Op een 12 megapixel sensor zitten de pixels evenredig verdeeld (logisch toch?). Dit betekent dat je na het croppen slechts 1/6 deel van de pixels overblijven = 2 megapixels.
Commentaar F. Omdat met toenemende afstand hetzelfde onderwerp op minder pixel wordt afgebeeld verlies je detail. Datzelfde gaat ook op bij het gebruik van een niet macro objectief en croppen.

Henry schreef:Aangepaste conclusie:
Wat zijn dan de voordelen van een macrolens?
- Het grootste voordeel van een macrolens is dat je echt veel dichter op je ondewerp kunt kruipen dan met een telelens (al dan niet voorzien van macrofunctie). Doordat je dichter op je onderwerp kruipt, wordt je onderwerp afgebeeld op meer pixels. Dit heeft weer tot gevolg dat er meer detail zichtbaar zal zijn in de foto. Wil je de voordelen uit de macrolens halen, dan moet je dus ook echt bovenop je onderwerp moeten kruipen. De scherptediepte is daarentegen wel beperkt.
- Een macrolens heeft vaak een groot vast maximaal diafragma, waardoor je met minder licht toe kunt, wat je weer kan helpen als je dicht op je onderwerp gaat zitten. Een telelens (al dan niet met macro-functie) wil soms nog wel eens een variabel maximaal diafragma hebben.