groetjes, Alex!

__Erik__ schreef:Gewoon om te leren: hoe heb je nu die sluitertijd van 25s bepaald? Zelf geprobeerd? Of de camera zelf laten bepalen? Of?
Als ik ooit overdag plaatjes heb leren maken, wil ik dit ook wel een keer gaan proberen
)

__Erik__ schreef:Kijk, daar kan ik wat mee, dank voor je uitgebreide reactie! Snap de afwegingen en de achterliggende logica.
Komt er dus (bij sluitertijden > 30sec) toch op proberen (en dus ervaring) neer, zou 't zelf denk ik ook zo hebben aangepakt, zou beginnen met - bijvoorbeeld - maar eens met 35 sec, en telkens met 5 seconden meer, ofzo. Klonk alleen zo 'onprofessioneel' in de oren, vandaar de vraag.
Nogmaals: dank!

Ron62 schreef:Leuke foto, Alex.![]()
Je had ook de ISO nog iets hoger kunnen zetten, als je sluitertijd boven de 30 sec. had gekomen.
Als je 't dan nog niet redt dan moet je natuurlijk wel andere dingen gaan proberen.![]()
Ik ga 't over een poosie ook weer proberen en ik moet wel met de zelfontspanner werken, want ik heb geen draadontspanner.
)

Ron62 schreef:Dat is waar ja, met m'n oude KM 5D had ik ook veel meer last van ruis, maar ISO 200 ging meest nog wel goed.
Met die nieuwe kan ik 'm met stilstaande beelden ook op multishot ISO zetten, dan maakt ie 6 opnamen die ie dan over elkaar legt en waardoor je bijna geen ruis hebt, ook niet op ISO 6400.
Het nadeel daarvan is dat als je een sluitertijd van 30 sec. hebt je ook 6x 30 sec. moet wachten.
retekoud was dat, hahaha!)
Anders om heb ik ook gedaan. Mijn 30Ec als spot meter gebruiken terwijl mijn digitale camera op statief staat.
Andersom kan dus natuurlijk ook. Als je toch 2 of meer camera's hebt dan kun je die gewoon gebruiken ipv een dure losse licht meter 

duckie schreef:Als je analoog wilt meten dan neem je toch gewoon je digitale camera mee?Anders om heb ik ook gedaan. Mijn 30Ec als spot meter gebruiken terwijl mijn digitale camera op statief staat.
Andersom kan dus natuurlijk ook. Als je toch 2 of meer camera's hebt dan kun je die gewoon gebruiken ipv een dure losse licht meter