Een objectief met grote lichtsterkte zou goed zijn voor:
- fotograferen bij minder licht om voldoende sluitertijd te krijgen zonder al te veel ruis
- een creatieve inzet van beperkte scherptediepte en fraai bokeh.
Nu zijn er denk ik maar een beperkt aantal takken in de fotografie waar één of beide argumenten hout snijden.
Ik denk daarbij aan portret, astronomie en .....
Grappig vind ik dan wel dat een fotografe die graag (zelf)portretten maakt met een wijde lensopening, geadviseerd wordt om daar van af te stappen.
In de takken macro, landschap, vogels, architectuur, dieren en .....zie ik eigenlijk geen toepassing voor diafragmagetallen kleiner dan pak hem beet 8.
Dan zijn er misschien nog takken van fotografie waar je erover kunt twisten.
De concertfotograaf die geen externe lichtbron mag ontsteken zal misschien naar een zo groot mogelijke diafragma-opening moeten gaan. Edoch niet altijd blij zijn met de scherptediepte.
Een argument dat zover ik me kan herinneren ( en dat is beperkt) niet genoemd wordt is de nauwkeurigheid en snelheid van scherpstellen en focus vasthouden bij bewegende onderwerpen.
Bij mijn camera hangt het aantal bruikbare scherpstelpunten en de kwaliteit ervan af van de lichtsterkte van het objectief.
Moet er wel bij zeggen dat ik de waarde daarvan niet kan inschatten.
In het slechtste geval, bij een diafragma-opening van f/8 of kleiner, moet ik handmatig scherpstellen. Denk aan combinaties met extender.
In overige gevallen houd ik minstens 27 van de 61 scherpstelpunten over om met hoge precisie te kunnen scherpstellen en nauwkeurig bewegende onderwerpen te volgen.
Dat veel objectieven ook niet optimaal functioneren op volle opening wordt meestal ook niet vernoemd.
Nog wat persoonlijke ervaringen.
Heb op mijn cropcamera heel veel plezier gehad van de Canon EF-s 15-85mm f/3.5-5.6 is usm.
Heb me nooit beperkt gevoeld door de lichtsterkte ervan.
Mijn lichtsterkste objectief is een 50 mm f/1,8.
Ik gebruik dat bijna nooit.
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Groet Frans
PS beetje plagen mag hoop ik.