Heb er nu rekening mee gehouden dat ik de foto wat lichter heb genomen, omdat de meeste van jullie mijn foto's toch te donker vinden.
Dus ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden en eventuele opmerkingen voor verbeterpunten.
Groet,

Deze foto is van.... Image Digitized: 2016:08:21 14:03:56Canon-6D schreef:...Heb er nu rekening mee gehouden dat ik de foto wat lichter heb genomen, omdat de meeste van jullie mijn foto's toch te donker vinden...

Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrastenAJL schreef:Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter

ppp schreef:Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrastenAJL schreef:Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter
Xafke, loop eens door de foto's die Koen hier in de loop der jaren heeft geplaatst. De foto oplappen in de nabewerking hebben we al meerdere malen gedaan en is de echte oplossing niet. Dat geef je in je afsluitende zin ook aan. Met Photoshop kun je de puntjes op de I zetten, het gaat te ver om van een A een I te maken...xafke schreef:...Dus in conclusie denk ik dat het vooral op je nabewerking aankomt en dat je dit beeld nog kan redden....
Natuurlijk ben je best af als je de exposure bij het maken van de foto reeds goed hebt. Want bijsturen in nabewerking gaat snel vreten aan de huidtinten.

ik wil hier geen discussie over lichttechnieken gaan houden, gevoelsmatig dacht ik gewoon dat deze foto het beter doet in zww dan in kleur. Laten we het maar weer over de foto zelf gaan houden, excuus voor het zijsprongetjeAJL schreef:ppp schreef:Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrastenAJL schreef:Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
"Hard licht" heeft niks met contrasten te maken![]()
Hard licht is als de scheiding tussen belichte zone en schaduwzone volgens een dunne overgangslijn verloopt en niet volgens een zachte geleidelijke overgang
zie
forum/viewtopic.php?f=96&t=27875" onclick="window.open(this.href);return false;