De Baardvrouw..

Wat ik ook weleens doe als ik iets niet helemaal op de foto krijg is er 2 foto's van maken en dan later aan elkaar plakken.Bokie schreef:Ron, ik had zelf meerdere genomen in portret stand en kreeg de pluimen er helaas niet helemaal op .
en dank voor de tip over het verscherpen . ga ik eens mee spelen. Overigens verscherp ik niet weer als ik de foto verkleint hebt. ik bewerk dus de foto en kom qua verscherpen ook nooit hoger dan max 50. en dan bij het exporteren verklein ik hem naar bv 900 pixels . daarna verscherp ik niet weer . of is dis juist een verkeerde workflow ?

In het origineel zie ik het helemaal niet terug . ook niet op 100 procent , denk dat het indd te maken heeft met het verkleinen . normaal verklein ik ook niet tot 900 pixels . meestal tot 2048 pixels aan de lange zijde . zal de volgende keer eens op 1600 pixels plaatsen .Frans schreef:Als je de foto verder uitvergroot en naar de donkere lijntjes op de vleugel kijkt dan zie je de trappertjes.
In het origineel zou dat veel minder moeten zijn.
Heb er wel eens mee zitten vogelen. Hoe minder je verkleint hoe beter schuine lijntjes worden weergegeven. Als je richting 1200 tot 1600 pixels over de langste zijde gaat wordt het vaak heel acceptabel.
Links boven in de foto verschijnt dan een aanklikbaar plusje.

Dat aan elkaar plakken doe ik ook wel eens alleen nog nooit met vogels geprobeerd , omdat die nogal bewegelijk zijn en weet niet of je dat goed aan elkaar krijgt. tevens waaide het die dag heel hard en was het best lastig om de vogel mooi in het frame te krijgen .Ron62 schreef:Wat ik ook weleens doe als ik iets niet helemaal op de foto krijg is er 2 foto's van maken en dan later aan elkaar plakken.Bokie schreef:Ron, ik had zelf meerdere genomen in portret stand en kreeg de pluimen er helaas niet helemaal op .
en dank voor de tip over het verscherpen . ga ik eens mee spelen. Overigens verscherp ik niet weer als ik de foto verkleint hebt. ik bewerk dus de foto en kom qua verscherpen ook nooit hoger dan max 50. en dan bij het exporteren verklein ik hem naar bv 900 pixels . daarna verscherp ik niet weer . of is dis juist een verkeerde workflow ?
Volgens mij werk jij met Lightroom toch?
Zelf werk ik met Photoshop en verscherpen doe ik het grote bestand een beetje Filter --> Verscherpen --> Slim Verscherpen en dan de hoeveelheid op 100% en de straal op 0,3 à 0,4 pixels, afhankelijk van de foto.
Daarna verkleinen tot 900 pixels aan de langste zijde en dan nogmaals iets naverscherpen met de straal op 0,3 en de hoeveelheid ergens rond de 60%, ook weer afhankelijk van de foto.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt als je met Lightroom werkt?
Frans, het klopt dat het grotendeels door het verkleinen komt, maar als je de foto daarna nog wat naverscherpt verergert het ook nog eens.

ik zie de softheid eerlijk gezegd niet . en al helemaal niet in het origineel . misschien toch wat minder kwaliteit door het verkleinen?wil53 schreef:een hele mooie. komt bij wel wat soft over