Ik gebruikte altijd 'de andere exif viewer', die het bij dus ook niet goed aangaf...
Ik gebruikte altijd 'de andere exif viewer', die het bij dus ook niet goed aangaf...

Sorry, had je vraag niet gezien...Henry schreef:Henry schreef:...Hoe komt het dat in deze foto nog wel de exif info zit en in de openingspost (foto bovenin dit draadje) niet meer?

Tja... dat is een goede vraag. Ik denk dat als de afstand groter wordt het steeds moeilijker wordt om een goede scherpe foto af te leveren. Dat is denk ik ook het probleem waar jij mee worstelt. De afstanden die hij wil overbruggen worden steeds groter.Matthijs schreef:Voor afdrukken op groot formaat is dit geen goede foto, maar hadden jullie het gezien ( als ik niet had gezegd dat het zo'n grote afstand en crop was ) dat dit een grote crop was? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb nog een tijdje het internet lopen zoeken naar kennis op dit gebied, maar niks gevonden. Maar.... je zou morgen natuurlijk een eenvoudige test kunnen doen.Henry schreef:...Ik denk (...) dat als je een foto maakt met deze D7100 en je 500mm lens van zo'n vogel op 10 meter afstand en je gebruikt daar ook de cropmode bij, dat die opname wel eens veel scherper zal zijn.

Matthijs, dat klinkt voor mij niet eigenwijs en bot. Het is gewoon je mening en uiteraard respecteren we die.Matthijs schreef:Ik heb geaccepteerd dat dichterbij komen geen optie is, dat laat ik dan ook maar zo, maar het zal altijd een wedstrijd zijn. Laat me maar klooien... zolang ik nog plezier heb fotograferen doe ik wat ik wil. Klinkt misschien eigenwijs en bot, zo bedoel ik het niet.

Vind ik ook.Henry schreef:...leek het me een aardig idee als Matthijs deze test zelf uitvoerde.

Matthijs, ik snap eerlijk gezegd niet hoe de kwaliteit van een objectief achteruit gaat bij het nemen van een foto die iets verder weg staat. De kwaliteit van een objectief wordt onder andere bepaald door de kwaliteit van de in het objectief toegepaste lenzenstelstel. Dat lenzenstelsel verandert toch niet als je een onderwerp fotografeert wat 10 meter of 50 meter van je af staat?Matthijs schreef:...Ik geloof absoluut dat een foto op 10m afstand (veel) scherper is dan op 50m afstand, niet alleen door de pixels maar ook de kwaliteit van de lens gaat dan stevig achteruit. Dat is bij mijn 300mm heel hevig, vandaar dat ik ook een nieuwe lens heb gekocht om toch op grotere afstanden betere foto's te kunnen maken.

Mijn 300mm is op korte afstand (5 tot 10 meter) (met en zonder converter) één van de scherpste lenzen die ik heb gehad, zonder twijfel. Maar ga je over een afstand van meer dan 30/40 meter praten, presteert mijn 500mm vele malen beter. Als m'n 300mm op grote(re) afstand het even goed zou doen had ik de 500mm waarschijnlijk niet gekocht.Henry schreef:Matthijs, ik snap eerlijk gezegd niet hoe de kwaliteit van een objectief achteruit gaat bij het nemen van een foto die iets verder weg staat. De kwaliteit van een objectief wordt onder andere bepaald door de kwaliteit van de in het objectief toegepaste lenzenstelstel. Dat lenzenstelsel verandert toch niet als je een onderwerp fotografeert wat 10 meter of 50 meter van je af staat?Matthijs schreef:...Ik geloof absoluut dat een foto op 10m afstand (veel) scherper is dan op 50m afstand, niet alleen door de pixels maar ook de kwaliteit van de lens gaat dan stevig achteruit. Dat is bij mijn 300mm heel hevig, vandaar dat ik ook een nieuwe lens heb gekocht om toch op grotere afstanden betere foto's te kunnen maken.
Bij een zoomlens zie je dat die op sommige brandpuntsafstanden wat minder scherp is (waziger is), maar dat komt omdat het lenzenstelsel zich dan "anders moet richten" binnen het objectief. Dat heb je niet bij een vaste brandpuntsafstand objectief.