Je repotageflitsers kun je buiten trouwens ook inzetten, zeker als het licht al wat minder is geworden. Midden op de dag kan ook, want het zorgt er wel voor dat er licht rechtstreeks op hun gezicht komt. Als er al genoeg zonlicht is, dan zou je er voor kunnen kiezen om het flitslicht niet van boven te laten komen, maar meer recht van voor. De zon gebruik je dan als hooflicht en de flitsers om te zorgen dat de ogen goed zichtbaar zijn.
Als ik elk jaar van de eerste sportteams een foto maak, doe ik dit ook met behulp van twee reportageflitsers. Omdat het dan buiten tegen het einde van de dag is, maak ik geen gebruik van paraplu's. Is voor een groep van 16 spelers + 4 man begeleiding niet goed te doen. Een paraplu zorgt wel voor zachter licht, maar zorgt er ook voor dat je wat licht verliest.
De reportageflitsers laat ik wel een zo breed mogelijke bundel licht afvuren (beiden plaats ik in groothoekstand en ik gebruik de interne diffuser).
Als je de reportageflitsers toch gaat inzetten, dan gewoon de opstelling uit mijn vorige post aanhouden (zonder paraplu).