Mag ik hulp vragen over deze foto's?

Foto's die niet goed in een van de andere categorieën zijn te plaatsen.
Henry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Welkom. Heb je je al voorgesteld? Dat kan hier.
Misschien iets meer vertellen wat je al gedaan hebt bij het maken van deze foto's.

Daarnaast de volgende vragen:
Wat versta je onder daglichtlampen?
Wat heb je gedaan met je grijskaart?
Waar heb je op scherpgesteld?
Waarom heb je geprobeerd om een halve stop over te belichten?
Waarom heb je de witbalans op Manual gezet?
Wat bedoel je met een witte achtergrond gemaakt voor foto's? Waarin verschilt die van een willekeurige gewone witte achtergrond?
Omhoog Profiel Foto's
xafke
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De witbalans op manueel zetten was een goede keuze als je dit met een grijskaart gedaan hebt. Dus dat is al goed.

Echter merk ik dat je de halfautomatische belichting via A mode gedaan hebt. En daar zit je fout. De camera zal proberen middengrijs te maken van de foto maar doordat de kruiken licht zijn van kleur zullen die automatisch onderbelicht worden.
Gevolg is wat je ziet, een onderbelichte foto. compenseren is dan een mogelijke oplossing maar dat is wat gissen welke waarde je moet kiezen.

Je zou dit ook kunnen oplossen met de grijskaart want die heeft 2 functies. Je kan er niet alleen je witbalans mee afstellen, je kan er ook de belichtingswaarden uit afleiden. Dit doe je als volgt:

We nemen aan dat uw daglichtlampen continu branden. Dus geen flitsen.
Stel uw toestel in op spotmeting voor de belichting.
Breng de grijskaart zeer duidelijk in beeld zodat die op de plaats van de kruiken komt te staan.
We doen een meting:
Richt uw camera met het centrale punt op de grijskaart, druk de sluiterknop half in en lees de sluitertijd af alsook het gekozen diafragma.
Nu neem je de grijskaart uit beeld en zet je je toestel in M mode.
Vul de waarden in die je daarnet bekomen had tijdens de meting.

Normaal moet je dan een juiste belichting hebben. Mogelijks moet je wat oefenen om de grijskaart zo in beeld te brengen dat die mooi het licht vangt van je lichtbronnen. Anders krijg je een foutieve meting.

Echter zal dit je achtergrond niet spierwit maken maar eerder gewoon wit.
Daar moet je dan experimenteren met extra licht of ander materialen om de achtergrond meer wit te krijgen.

Professionals doen dit met een losse lichtmeter maar voor uw toepassing is dat net een brug te ver omdat een losse lichtmeter niet heel goedkoop is. Reken toch als snel op 200 euro.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De manier die cafke aangeeft is prima om een juiste belichting te krijgen op de kruik.

Of daarmee de achtergrond ook wit wordt is een ander verhaal. Xafke gaf dat al aan.
De reden daarvoor is dat de hoeveelheid licht per oppervlakte-eenheid neemt af met het kwadraat van de afstand. Google eens op kwadratenwet.

De oplossing daarvoor is de achtergrond apart te verlichten.

Is dit een jpg uit de camera of een raw bestand omgezet naar jpg met de standaardinstellingen van de software of ......?

Met wat standaard nabewerkingen in een bewerkingsprogramma is hier ook een mooier beeld uit te maken verwacht ik.
Omhoog Profiel Foto's
Dave
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Zo te zien een jpg (srgb)
Ben verre van expert hier maar ik vraag me af of je buiten de lampen volledig in het donker werkt. Lichtvervuiling(ander licht) zou eventueel een rol van betekenis kunnen spelen in de kleur.

Om zowel de achtergrond wit(ter) alsmede je achtergrond wit te krijgen heb je een degelijke afstand nodig met een bron die groot is in oppervlakte (niet in de laatste plaats om het licht en schaduw zacht te houden)
Een bron van 30x30cm op 30cm geeft een gelijk licht op je onderwerp als een bron van 60x60 cm (zoals Frans aangeeft verlies je licht wel in kracht dus ik ga hier vanuit dat je op de camera opnieuw meet en aanpassingen maakt, danwel de kracht van je lichtbron evenwijdig aan past)
de afstand tussen lichtbron en onderweg wordt groter en dus de afstand tussen onderwerp en achtergrond relatief kleiner ten opzichte van object en lichtbron.
Samengevat hoe verder je lichtbron in deze hoe witter de achtergrond.
. . Die afstand maakt een sterkere lichtbron dan weer wenselijk. Gezien het een stilstaand object betreft is de kracht iets minder van belang.
Belangrijk is dan wel weer hoe ver je kunt gaan met isolatie en sluiter zonder de kwaliteit te verliezen. Alsmede het feit dat dit weer gevoelig maakt voor lichtvervuiling

1 licht op je onderwerp en 1 op je achtergrond maak alles weer anders vanzelfsprekend.
Mijn tekst is wellicht een wat ongestructureerde versie van de theorie, toch zou ik even investeren om de basis van licht even op te zoeken. Dit geeft een redelijk vermogen tot inzicht van zowel de mogelijkheden al beperkingen, met oplossingen tot gevolg.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Je hebt een goed punt Dave.

Het gaat om de verhouding tussen afstand lichtbron tot achtergrond en afstand lichtbron tot onderwerp.

Als je de afstand van onderwerp tot achtergrond niet wijzigt helpt het om de verhouding kleiner te maken door lichtbron verder weg te zetten.

Als je de afstand van de lichtbron tot het onderwerp niet verandert wordt de verhouding kleiner door het onderwerp dichter bij de achtergrond te zetten.

Beide opties kunnen voor problemen zorgen.

Te weinig vermogen van de lampen enerzijds en schaduwen anderzijds.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik ben benieuwd of topicstarter jullie tips kan volgen. :angel
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Als je het nog eenvoudiger kunt uitleggen dan graag Henry.

Als je het eens met met de uitleg kun je zeggen.

Zet de lampen verder weg van het tafereel.

Of

Laat de lampen staan en zet de kruiken dichter bij de achtergrond

Of

Laat alles zo als het nu staat maar verlicht de achtergrond met een extra lichtbron
Omhoog Profiel Foto's
Dave
Lid
Lid

Re: Mag ik hulp vragen over deze foto's?

Bericht Geplaatst:

Licht
1. Kwantiteit
2. Kwalieit
3. Kleur

1. Kwantiteit
1.1 The inverse -square law of light

Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Afbeelding
Dit is wat ik er van kan maken met standaardbewerkingen in photoshop.

Witbalans door achtergrond wit te maken met niveaus.
Belichting en contrast aangepast met curven.
Kleuren iets meer verzadigd.
Iets naverscherpt.

Zie dat er in de achtergrond rechts wat banding is opgetreden.
Waarschijnlijk omdat je bestand wat te veel gecomprimeerd is.

Nogmaals een poging in 16 bits modus om banding te voorkomen.
Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Frans schreef:Als je het nog eenvoudiger kunt uitleggen dan graag Henry....
Eerst maar even afwachten wat Leonvt aan extra informatie kan opleveren en wat Leonvt van de tips begrijpt. De tekst van Dave bevat trouwens een aantal zinnen die niet lekker lopen.

In je beide bewerkingen zie ik nog wat banding (bijvoorbeeld rechts). Is niet erg, want het is slechts een voorbeeld.

Leonvt was hier even om (Laatst bezocht:) 08 maart 2017 16:56 uur, maar is hopelijk niet weggevlucht, geschrokken van de overvloed aan info. ;)
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Leon dat die halve stop meer niet hielp is wel begrijpelijk.
Dat is namelijk nog 1,5 stop te weinig schat ik zo in.

Voor de cloudversie is een redelijk alternatief photoshop Elements.
De Gimp, gratis, heeft veel functionaliteit maar heel veel tutorials op het internet zijn gebaseerd op Adobe.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dan mijn tip (herhaling van hetgeen Frans al eerder heeft samengevat):
  • Laat alles zo als het nu staat maar verlicht de achtergrond met een extra lichtbron. Voor het "mooie" heb je dus een derde lichtbron nodig (en mogelijk zelfs een vierde als je niet met 1 lichtbron de achtergrond egaal kunt uitlichten)
  • Belangrijk is dat het licht op de achtergrond feller is dan op de vazen. Frans heeft hier ook al een tip over gegeven: om die wit te krijgen moet die 1.5 - 2 stops lichter zijn dan de vaas bij een lichtmeting. Gebruik voor de lichtmeting de spotmeting-optie van de camera.
Omhoog Profiel Foto's
Dave
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Zou niet direct sterkere lampen kopen. Zoals Henry aangeeft zou een derde fijn zijn maar die zou ik voor licht van boven gebruiken. Lichten zo ver als mogelijk opzij en erboven brengt het licht namelijk ook dichter bij je achtergrond. Voor productfotografie wordt niet voor niets vaak een lichttent ingezet. Een kartonnen doos met papieren ramen en beplakt aan de binnenkant is de allergoedkoopste versie.

Echter de vraag is of je hier gewoon je lampen aan het ontdekken bent of dat je ze gekocht hebt om met regelmaat vazen te fotograferen.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De vraag is: Hoeveel belang hecht je aan een (spier)witte achtergrond.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Als je naar de bewerkte foto kijkt zou ik zeggen begin met goed belichten.
Selecties rond de vaas zijn prima mogelijk. Waar het doek licht al een stuk lastiger.

Had ik al gezegd dat je als achtergrond ook een plaat wit perspex kunt nemen dat gedeeltelijk doorlaatbaar is en die dan van achteren verlichten met een softbox?

3mm is genoeg. Ook mooi als ondergrond. https://kunststofplatenshop.nl/plexigla ... /opaalwit/" onclick="window.open(this.href);return false; Als voorbeeld.
Omhoog Profiel Foto's
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Woon je ver van Belgisch-Limburg???....anders kan ik je in één dag workshop alle basis uitleggen
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Overige foto's”