Henry schreef:Ze komen prachtig los uit de omgeving.
Ik ben benieuwd hoe je dit elke keer voor elkaar krijgt. Heb je een geheim photoshop-recept of komt dit door het gebruik van jouw lens en diafragma?
Ik denk een beetje een combinatie van beide Henry met dien verstande dat het photoshop-recept niet geheim is.

Het begint natuurlijk met de omstandigheden waarin de foto gemaakt wordt. Licht, kleur van het onderwerp en kleur van de achtergrond moeten wel meewerken.
Maar deze lens (Canon 500mm f/4) in combinatie met een diafragma van rond de 7.1 geeft meestal goede resultaten.
In photoshop doe ik indien nodig eerst wat poetswerk en daarna nog standaardbewerkingen als contrast toevoegen en niveau's aanpassen. Indien nodig werk ik selectief hier en daar de belichting bij. Dan open ik de foto in Color Efex Pro 4 van NIK-filters waar ik meestal het skylight filter toepas, verder darken/lighten center, procontrast en de detail extracor. En soms nog wat andere filters. Dit alles met mate en vaak ook selectief want overdaad schaadt. Maar het geeft net dat beetje extra om je onderwerp er mooi uit te laten springen.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties.