Upgrade niet meer beschikbaar
1/1000 sec. f/8 300 mm / iso 400/ sigma 18-300

Ik heb de witbalans altijd op bewolkt staan. Handmatig pas ik hem dan aan in dit geval op vol zonlicht in mijn RAW programma View NX. Ik ben mij er van bewust dat mijn objectief niet super is. Maar ik moet het er voorlopig meedoen.Frans schreef:De update n.a.v. Ron is een goede verbetering.
In de tweede foto heb je wel heel bijzondere kleuren.
Volgens de exif heb je de witbalans handmatig op bewolkt staan.
Hebben daar een speciale reden voor?
Denk dat hier ook wel beperkingen van je objectief een rol spelen.

Henry schreef:Snelle rakkers vraagt om snelle apparatuur (lens en camera).
In dit geval zul je ook een keuze moeten maken, want je krijgt ze nooit allemaal binnen de scherptediepte.

Bedankt voor deze duidelijke tips. Gaan we mee aan de slagHenry schreef: Wat kun je er zelf doen?
1. Zorg dat de juiste instellingen in de camera zitten. In dit soort situaties geef ik de voorkeur aan een juiste sluitertijd. Bewogen foto's zijn zelden geslaagde foto's. Dit betekent dis dat je consessies doet aan het diafragma, want de ISO waarde kun je vaak niet straffeloos ophogen.
2. Anticipeer. Laat je niet verleiden om de vogels al van verre in beeld te nemen om hun dan met de camera te volgen. Zoek een compositie en wacht tot ze daarbinnen komen. Zorg er van tevoren voor dat de lens al ongeveer de juiste focusafstand heeft, zodat het op kleine correcties aan gaat komen.
3. Sommige lenzen kunnen worden beperkt in het focusbereik: van 0 tot oneindig of van bijvoorbeeld 5meter tot oneindig. In het laatste geval is de lens sneller met focussen omdat het een groot gebied niet hoeft mee te nemen.

Ik heb Ron zijn advies opgevolgd maar er zijn natuurlijk allerlei nabewerkingen mogelijk. Bedankt voor je advies.Fotosmurf schreef:Je hebt er weer een paar mooie tips bij Frako.
Vind de update wel een verbetering maar zelf zou ik denk alleen het gat gesopt hebben en de aanvliegende zwaluw laten staan ook al is deze niet scherp.