Het is nu aan u om uit te maken waar je het verst mee komt. De prijs kan ook meespelen in de overweging.
Maar bekijk even de voor en nadelen vooral van de verschillende oplossingen.
- Interne schijf opwaarderen: Je hebt direct heel wat ruimte, alle bestanden heb je bij de hand, snelle toegang en relatief de goedkoopste oplossing.
Nadeel is dat het niet schaalbaar is en ook foutgevoelig. Ook aan veel ruimte komt een einde en dan zit je terug met het zelfde probleem. Dus het is uitstel van executie. Ook foutgevoelig en kwetsbaar. Een ongelukkig stootje tegen je laptop en de schijf kan dood zijn. Alles weg.
- Externe schijf(ven): Bijna even snel en toegangkelijk als een interne oplossing. De snelheid zal vooral afhankelijk zijn van uw USB poort. USB2 is niet zo snel als je door een catalogus moet lopen zoeken. Niet duur. Maar ook foutgevoelig en uw verzameling zal zich opdelen in losse verzamelingen. bv 10000 fotos op de ene schijf, 20000 op een andere schijf en ga zo maar door. Dus na een tijd een grote last en miserie. Deze optie is wel uitstekend om zeer goedkoop backups op te plaatsen.
- NAS: Zeer snelle toegang als je snel netwerk hebt. Dit moet je even navragen of je overal 1000Mbit hebt in je netwerk. Vergeet WIFI! Een slak is sneller. Dus dat houd in dat je best over kabel werkt naar uw laptop toe. Het grote voordeel van een NAS is de ingebouwde redundantie. Dat betekend dat je wel meerdere harde schijven in dat kastje moet monteren maar dat indien er 1 schijf stuk gaat je niets verloren bent. Dit is NIET gelijkwaardig aan een echte losse backup maar het komt dicht in de buurt. Een extra voordeel is dat je kan starten met 1 schijf en er later eentje kan aan toevoegen waardoor de capaciteit gaat groeien. Zo zal uw collectie uit 1 geheel blijven bestaan. Als budget geen probleem is kan je er twee naast elkaar plaatsen waarbij de tweede een backup is van de eerste. Als je zoiets koopt, koop dan ook direct eentje waar veel harde schijven in kunnen zodat je goedkoop kan uitbreiden in de toekomst.
- Servers: Dat is wat ik heb en de meest professionele oplossing. Het is echter behoorlijk duur en dan praten wel al snel over een paar duizend euro. Degelijke kennis van informatica is nodig om dit allemaal goed in te stellen.
- Cloud: is ook een oplossing maar EXTREEM duur en zeer traag. Je zit ook vast aan een duur abonnement voor de rest van uw leven. Een bijkomend nadeel vind ik dat er een derde partij bij betrokken is die mee baas is over uw bestanden. Dit is iets wat ik bv nooit zou willen.
Om dit allemaal wat te vergelijken denk ik dat je nu best kan starten met 1 NAS apparaat. Je stopt er 1 schijf in en je kan beginnen. Neem een model waar bv 3 of 4 schijven in geplaatst kunnen worden zodat je goed zit naar de toekomst toe.
Je kan dan backups maken op losse harde schijven vanuit die NAS net zoals je nu doet vanuit je pc. Slim en betaalbaar.
Echter is het ZEER belangrijk dat je een snel netwerk hebt. Controleer dit dus eerst voor je die oplossing kiest anders ga je daar ook nog wat moeten in investeren alhoewel dat niet echt duur is.
Het merk Synology is hier de betere keuze. QNAP is ook goed. WD vind ik maar rommel. Eigenlijk is al de rest rommel met uitzondering van de professionele merken.