Naast de Nikon D4 (die ik inmiddels al een paar jaar in bezit heb), heeft mijn vrouw een D3000 waar ze de laatste twee jaren niks meer mee doet. Mijn dochter heeft zich die camera dan ook maar toegeeigend en bestempeld als haar camera. Daarnaast heeft mijn dochter een Fuji X-T10 (met vaste lens) aangeschaft vanwege de retro-look.
De Nikon D4 inclusief de losse lenzen, flitsers, statieven en randapparatuur die ik in bezit heb heeft factoren meer geld gekost dan de Nikon D3000 met de 18-200mm lens en ingebouwde flitser van mijn vrouw. Als je de foto's met elkaar gaat vergelijken op pixel-nivo (in fotografieterminologie: je bent dan een "pixel-peeper") dan zie je waarom mijn setje meer dan €10.000 heeft gekost en die van mijn vrouw ietsje meer dan €1.000. Ik durf te stellen dat het merendeel van de mensen op deze site die verschillen zal kunnen zien, zeker als er foto's in moeilijke situaties moeten worden gemaakt. Als er foto's in makkelijke situaties worden gemaakt, vraag ik me af of die verschillen ook echt worden gezien. Misschien ga ik nog wel eens zo'n test met de mensen hier ga doen. Lijkt me leuk.
Het merendeel van de mensen die geen lid is van een fotografieforum zullen die verschillen niet opmerken. Zo hadden we vroeger een oppas voor onze kinderen die heel enthousiast was over haar overbelichte foto's gemaakt van onze kinderen. Hoezo overbelicht? Ze zag niet waar de foto overbelicht was, het waren gewoon mooie foto's!
De verschillen worden het duidelijkst zichtbaar als je twee dezelfde foto's naast elkaar legt, waarbij de verschillen in moeilijke foto-omstandigheden eerder zichtbaar worden (zie eerder in dit draadje wat ik daar mee bedoel). De vraag is alleen hoe jij naar foto's kijkt, of je vaak met moeilijke situaties te maken gaat krijgen en of je bereid bent om die grotere investering dan daadwerkelijk te doen.
De Nikon D3000 met 18-200mm lens van mijn vrouw (die nu in bezit is van mijn dochter) maakt nog steeds mooie foto's. Uiteraard heeft de tijd niet stil gestaan en is de kwaliteit die een Nikon D3100, D3200, D3300 en D3400 levert beter dan die van de D3000, maar heb je dat geld er ook voor over? De opmerking van Alchemist om de D3300 links te laten liggen en voor de D3400 te gaan snap ik ergens wel, maar dat wil niet zeggen dat de Nikon D3300 ineens geen goede kwaliteit foto's meer kan maken doordat "de standaard/de norm/de lat" op een hoger nivo ligt. Wat ik al zei, met de Nikon D3000 maakt mijn dochter nog steeds mooie foto's.
Dan iets over het voordeel van een DSLR ten opzichte van een bridge camera. Met beide camera's kun je foto's maken, maar de instellingen kun je met de DSLR eenvoudiger doorvoeren. Bij een bridge camera zul je de instellingen via een optie in een menu moeten doorvoeren, bij een DSLR hebben ze een aparte knop aan het toestel toegevoegd voor instellingen die fotografen regelmatig geruiken. Ze hebben zelfs een of meerdere knoppen toegevoegd waar je zelf een functie aan kunt koppelen.
In het algemeen geldt: hoe duurder de DSLR, hoe meer knoppen (short-cuts) er zijn aangebracht. Daarnaast levert een duurdere DSLR je via de software ook opties die handig kunnen zijn als je de techniek achter fotograferen beter begrijpt. Als je die techniek niet begrijpt, zullen al die opties je alleen maar in verwarring brengen en kunnen er zelf toe leiden dat je de camera in een toestand brengt die je geen mooie foto's oplevert. Anders gezegd: heb je nog weinig verstand van fotograferen dan is een goedkope DSLR een goede optie. Neemt je kennis van fotograferen toe en krijg je steeds meer de behoefte om bepaalde instellingen vaker te veranderen, dan is een duurder exemplaar wellicht een goede koop voor je.
Dan de verschillende merken. Als je in een bepaalde prijsklasse kijkt, dan zit er weinig verschil in kwaliteit tussen de modellen van de verschillende merken. Het is echt niet zo dat een Nikon dan beter is dan een Sony, een Canon of een Fuji. Waar wel verschil in zit is de grip en de bediening. Mijn tip is dan ook om gewoon wat camera's vast te houden en kijken welke het lekkerst in de hand ligt. Daarnaast zou je kunnen kijken aan welke functies je behoefte hebt en waar die te vinden zijn op of in de camera (menu structuur). Als je kennis van fotograferen daarvoor nog te beperkt is, dan gewoon kijken welke het lekkerst in de hand ligt.
Uiteraard heb je bij Nikon en Canon een enorme keuze uit lenzen en flitsers. Sony is op dat vlak nog met een inhaalrace bezig (ze maken wel in 1x goede spullen) en bij Fuji is de keuze gewoon veel beperkter.
Laat je niet gek maken over de geweldige ISO-prestaties. Zelfs topmodellen zijn niet in staat om een nette foto af te leveren bij een ISO-waarde van 25600. Ga er maar van uit dat alle instap DSLR's mooie foto's kunnen maken t/m ISO400 of misschien wel tot ISO800. Alles daarboven is een verkoopverhaal.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het aantal beelden per seconde (de burst mode dus). Als een camera veel beelden per seconde wil kunnen maken, dan moet het die beelden kunnen opslaan in het geheugen en vervolgens snel kunnen wegschrijven naar het geheugenkaartje. De topmodellen kunnen vele seconden achtereen dat wel omdat ze over snellere processoren en zelfs over meerdere processoren beschikken. Bij een instap DSLR mag je blij zijn als die 3 seconden in burstmode kan werken voordat het geheugen vol zit en het eerst het geheugen moet leegmaken door dit weg te schrijven naar het geheugenkaartje. Na zo'n 3 seconden burstmode ben je het bezit van zo'n 9 foto's. Met een topmodel ben je na 3 seconden in het bezit van zo'n 36 foto's en vervolgens kun je in diezelfde burstmode nog vele seconden lang nieuwe foto's aan die verzameling toevoegen.
Mocht fotografie ook echt de hobby voor jou gaat worden, ga er dan maar van uit dat je in 3 tot 4 stappen op de apparatuur zit waar je beter gelijk je geld in had kunnen investeren. Dit had je dan een hoop kosten bespaard. Met het wisselen van apparatuur gaat toch een hoop geld "in rook op". Het probleem is alleen dat je niet in de toekomst kan kijken, maar dat je ook naar die situatie toe groeit. Wat als je nu meteen een setje van meer dan €10.000 aanschaft? De kans is dan groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dit per direct het einde betekent van een fotografie-hobby.
Daarnaast zijn er massa's mensen die fotografie als een hobby hebben en dat die eindigen met een instap-DSLR. Is dit erg? Welnee! Het gaat er immers om dat je plezier beleeft aan hetgeen je doet en dat kan ook heel goed met een DSLR, maar ook met een willekeurige compact camera of zelfs met een IPhone 7.