Ja precies. Niemand buiten fotografen gaat natuurlijk zijn scherm kalibreren. Maar om iedere klant te laten komen om het op mijn scherm te laten kijken lijkt me niet de oplossing.
Wij deden met de familie in Limburg ieder jaar een gezinsportret. Dus ieder gezin gaat in zijn eigen stad op de foto met afgesproken kleding en die hingen we dan bij opa en oma in de kamer. Het zijn 4 gezinnen dus 4 verschillende foto's. De laatste was met wit overhemd en spijkerbroek en man man man, naast elkaar warn de kleuren totaal verschillend. De ene spijkerbroek was blauw en op de andere foto groen. Terwijl weer een andere foto weer lichtblauw was. En dit was echt geen bewerking maar duidelijk kleurzweem, van een professionele fotograaf verwacht je inderdaad wat betere kwaliteit en dan is zo'n tool vooral voor dit soort situaties onvermijdelijk. Ik begrijp dat het een lastige opdracht is voor een fotograaf dat wel.
Zelf ga ik er zeker eentje aanschaffen het is alleen geen leuke aanschaf. ND filter is leuk want kan je weer wat leuks mee, nieuwe lens is leuk, nieuwe flitser is leuk, nieuw achtergrondje is leuk, maar een kalibratie tool is natuurlijk geen zak aan dus dan blijf je die aanschaf maar voor je uitschuiven. Tenminste in mijn geval