Wel of geen filter? Welke zijn het beste?

Plaats reactie
flipjetiel44
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Ik zelf heb op al mijn lenzen filters zitten. Laten zich makkelijker schoonpoetsen bij vervuiling dan de originele lensoppervlakten. Vooral aan zee, afspoelen onder de kraan.
Wat mij opvalt bij veel landschapsfotografen dat zij bijna altijd een filter gebruiken. Hetzij voor een kleurcorrectie hetzij om de grote verschillen tussen lucht en landschap te overbruggen. Ook zag ik laatst een test van de zgn big-stoppers en de kleurzweem die zij veroorzaken of niet. De ND10 bleek een forse blauwzweem te hebben. De goede kwamen wel in de prijscategorie > €150
Omhoog Profiel Foto's
Frankvdm
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Heb het vanavond geprobeerd. Ik neig naar geen filter meer te gebruiken. Er ligt een hele lichte waas over de foto (gelig?) En de lijnen op het testblaadje lijken, volledig ingezoomd, zonder filter ietsjes scherper te zijn
Ga binnenkort weer mijn (klein)kinderen opzoeken en heb dan een vergelijk met een hele berg foto's van de vorige keer in december. Er zijn daar het hele jaar door redelijk dezelfde omstandigheden dus een vergelijk kan redelijk eenvoudig te maken zijn.

Alchemist het is een hoya hmc uv(c).

Zodra ik terug ben ga ik vergelijken in de onbewerkte opnames en kom ik hier op terug. Zal wel eind februari begin maart zijn. En misschien kan ik dan eindelijk eens een foto uploaden. Lukt me nog steeds niet. Maar dat is een ander hoofdstuk.
Gr Frank
Omhoog Profiel Foto's
Alchemist
Lid
Lid
Contacteer:

Re:

Bericht Geplaatst:

flipjetiel44 schreef: Wat mij opvalt bij veel landschapsfotografen dat zij bijna altijd een filter gebruiken. Hetzij voor een kleurcorrectie hetzij om de grote verschillen tussen lucht en landschap te overbruggen. Ook zag ik laatst een test van de zgn big-stoppers en de kleurzweem die zij veroorzaken of niet. De ND10 bleek een forse blauwzweem te hebben. De goede kwamen wel in de prijscategorie > €150
Maar hier heb je het over een heel andere categorie als de UV en beschermfilters, dat kan je m.i. niet vergelijken met de vraagstelling van ts.

@Frankvdm: Van een Hoya verbaasd dat resultaat me eerlijk gezegd wel, maar als de resultaten zonder filter beter zijn... Maar foto's op scherpte vergelijken met foto's van een tijd terug is lastig, misschien ben je wel gewoon betere foto's gaan maken ;)
Omhoog Profiel Website Foto's
Frankvdm
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Alchemist in een 2 maanden tijd lijkt me niet dat ik sterk verbeter. want de camera is niet meer uit de tas geweest sinds ik terug ben. ;)
maar er zijn daar een paar plaatsen die ik iedere keer fotografeer op dezelfde plaats dus komt goed. Een speeltuin blijft een speeltuin en de bankjes die er staan ook en de zon die recht boven je staat ook.

en het is wel zo dat ik het gevoel heb als ik op het computerscherm de 2 vergelijk. en tsja een gevoel hoeft niet de werkelijkheid te zijn toch?
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Heb je er al een foto mee kunnen maken? Laat eens zien. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Omhoog Profiel Foto's
Frankvdm
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Alchemist schreef:Ik ben benieuwd naar de resultaten Frank. Mag ik vragen wat voor filter je nu gebruikt?
Het heeft door ziekte even geduurd maar ik heb mijn uv filters er af gehaald en gelaten. In vergelijking met de foto's met zijn ze nu beter.
Had echt vergelijkbare foto's gemaakt op dezelfde plaats zelfde tijdstip instellingen en licht. De waas over de foto was weg.
Gr Frank
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

:up
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dank voor de terugkoppeling.
Omhoog Profiel Foto's
fotopapa
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik gebruik al 13 jaar op elke lens een UV filter van B+W dus geen prul dingen en het is mij nog nooit opgevallen dat mijn foto's minder zijn van kwaliteit. En ik heb er voor mezelf wel een beter gevoel bij.
fran
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Wel of geen filter? Welke zijn het beste?

Bericht Geplaatst:

Een heel bekende fotograaf heeft mij eens verteld dat je lens zo goed is als het slechtste stukje glas wat erin of ervoor zit. Als je dus een kwaitatief goede lens is breng je die kwaliteit terug door er een filter voor te zetten die meestal van een mindere kwaliteit is. Daarom gebruik ik nagenoeg nooit een filter.
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”