Sorry, geen ervaring met Canon. Gr. Harry
Ik heb ook geen ervaring met Canon.
Als ik jouw verhaal goed lees dan is de EF-s beter, maar de EF-m lichter. Je zult dus moeten bepalen in hoeverre gewicht een grote rol speelt.
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat beide lenzen niet precies even groot zijn. Ook jij kan alleen maar bepalen welke grootte jij nog acceptabel vind. Een camera met lens berg je soms ook wel eens op in een tas.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de meeste zoomlenzen "zwakke" brandpuntsafstanden hebben. Dat zijn de brandpuntsafstanden waarbij de lens niet optimaal presteert. Vaak is dat aan het "uiteinde" van het spectrum, dus bij de M op 200mm en de S op 250mm. Als de 200mm voor jou echt belangrijk is, dan is de kans groter dat je die wel zult hebben op de S en kleiner dat je die zult hebben op de M.
Het kan zomaar zijn dat de lens bijvoorbeeld ook minder presteert rond de 110mm, maar dat kun je dus vaststellen door het maken van bijvoorbeeld 20 foto's van 1 onderwerp en die goed met elkaar te vergelijken (foto gemaakt met camera op statief op op tafel en brandpunt varieren van 50, 60, 70, 80, .....200, 210, 220, 230, 240 en 250mm, waarbij je de f/waarde bijvoorbeeld op f/8 zet).
Succes met de keuze!