Kan hier.
forum/viewforum.php?f=13" onclick="window.open(this.href);return false;

Die is er niet en mocht die er wel????? Niet of welHenry schreef:Hein, Over de normering / de ijking naar full frame: die is er dus niet en mocht die er wel zijn, dan....

NIET WAARH Eken schreef:Volgens mij zijn 'kleinbeeld' en 'full frame' twee verschillende benamingen voor 1 & dezelfde sensor afmeting.AJL schreef: En de lensdiameter van een kleinbeeld cam is kleiner dan de lensdiameter van een fullframe cam

Frans schreef:
Zet je hetzelfde objectief op camera’s met zelfde sensorgrootte maar verschillend aantal pixels?
Zet je hetzelfde objectief op camera’s met verschillende sensorgrootte maar gelijk aantal pixels?
Zet je hetzelfde objectief op camera’s met verschillende sensorgrootte en verschillend aantal pixels?
AJL schreef:NIET WAARH Eken schreef:Volgens mij zijn 'kleinbeeld' en 'full frame' twee verschillende benamingen voor 1 & dezelfde sensor afmeting.AJL schreef: En de lensdiameter van een kleinbeeld cam is kleiner dan de lensdiameter van een fullframe cam

H Eken schreef: Zolang je een onderwerp kunt zien, zwart of welke kleur dan ook, moet er licht weerkaatsen..

Niet zo gek lijkt me.H Eken schreef:Oorverdovend stil is het hier ineens, onder het motto "wie zwijgt stemt toe" denk ik dan maar.

Een dikke +1 voor u janjan33.janjan33 schreef: "Flauw hoor" net nu het leuk begint te worden haken er mensen af. Het is volgens mij nog niet duidelijk wat nu
U heeft helemaal gelijk, Matthijs.Matthijs schreef:Niet zo gek lijkt me. Er zijn mensen die belangrijke informatie en kennis delen, maar dat word hard afgeketst. Ik vind het een leerzaam topic..

Diafragma blijft diafragmaOmdat de brandpuntsafstand langer lijkt te zijn (daarom wordt vaak de term "uitbreidingsfactor" of "beeldhoekfactor" gebruikt), kunnen APS-C-camera's worden gebruikt om kleinere en lichtere telelenzen te produceren met een grote effectieve brandpuntsafstand
Een ander punt is de grotere scherptediepte in APS-C-sensoren in vergelijking met full-frame camera's. Omdat ook het gebied van de scherptediepte moet worden vermenigvuldigd met de crop-factor.
Het nadeel is de beperkte mogelijkheid om objecten vrij te stellen. Dit is met name het geval omdat de meeste APS-C-cameralenzen hoe dan ook meer gematigde diafragmawaarden hebben. Dat Met conventionele / goedkope APS-C-zoomlenzen is het moeilijk om een portret te maken. Dit is een van de redenen waarom veel fotografen graag oude 50 mm lenzen van full-frame camera's met f1.4 gebruiken als portretlens op APS-C-camera's. Het geeft ongeveer 75-80 mm equivalente brandpuntsafstand bij f2,1 tot f2,25 equivalent diafragma bij volledig beeld.