Ik vond de titel wel pakkend, nu er geen foto aan komt. Ik ben op zoek naar de vervanger van mijn Nikon D5100. Deze camera is op. vaak storing, en was aangeschaft in jaar 2012. De D70 (aangeschaft 2005) die is ook zo goed al overleden. Dit zal mijn derde worden. In een ander topic van paar pagina's verder had iemand al gezegd, de derde camera word de camera die je moest hebben.
Ik fotografeer landschap, architectuur en doet vaak knutselen( fotobewerking). Al wil ik in de toekomst ook andere zaken leren. vond macro wel gaaf te zien zoals die libelle.
Gaat om volgende, ik wil nu toch wel naar een Fullframe camera, maar wel in en prijsklasse dat voor mij nog te overzien is. Ik ben maar een amateurtje. Budget staat nu op 1750 euro. Er zijn daardoor 2 opties. De 2 opties verschillen technisch wel iets van elkaar in de specs, maar in verhouding met mijn d5100 ga ik er altijd enorm stuk op voorruit. Ik geloof best dat de kleuren spectrum van Canon warmer is (kodak rolletje) en dat van de nikon van kouder is (fuji rolletje) maar ik bewerkt ze toch.
Optie 1 Nikon d750, veel over gelezen top camera. Valt als body in mij budget. echter mijn objectief van mijn camera tamron 17-50 is bedoeld voor DX, na veel lezen is niet handig die op een FX (fulframe) te zetten, dus heb ik een nieuwe lens nodig. Ik heb die bij mijn favoriete fotowinkel gezien. (copy paste); NIKON D750 + AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR, echter boven budget 2099,-
Optie 2 Nu ik een nieuw objectief nodig heb, kan ik ook 'vreemdgaan". Ik kan naar een Canon. Ik kwam daar uit op een (kopie/paste) CANON EOS 6D MARK II + 24-105MM IS STM. Prijs 1699,- tot 31 augustus. Ook veel gelezen, en Eisa award. op technisch was volgens tweakers beste camera, al is 7,5 en usb 2.0 nou niet tweakers waardig, maar goed. Verder op spec, wat engelse sites gepakt onderling niet veel verschil. Ik film er trouwens niet mee.
ik heb geen scala aan objectieve. Ik gebruikt de 17-50 altijd en heel heel soms de 80-200 2.8 Wat ik wel vaak doe is fotograferen uit een ander standpunt dat de standaard is, hoog in de lucht, of liggend op de vloer/straat. Die canon heeft net zo schermpje als ik op de d5100 heb, dat is wel heel fijn.
De vraag is eigenlijk, die voor mij lastig te beantwoorden is. Ga ik voor vertrouwde Nikon, en moet nog half jaar sparen, of zal ik nieuw avontuur met canon aangaan. Wat zou jij doen?