Precies wat te verwachten is, stap 2 inderdaad de grootste boosdoener. Wat ik zo om me heen zie is dat vooral contrast en structuur (feitelijk: verscherpen en verhelderen) worden gebruikt en wat onachtzaam worden uitgevoerd, bv. met NIK software. Ik gebruik die zelf ook, maar probeer zoveel mogelijk de nadelige effecten te vermijden door a) de schuifjes niet te ver open te zetten en b) NIK vanuit Photoshop aan te roepen zodat het een laag in de bewerking wordt, en je daarna nog kunt finetunen op een gecontroleerde wijze.
Verlies aan pixels
- petervaneekelen
- Moderator
- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
- Contacteer:
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
Eigenlijk had ik dat niet zo verwacht. Maar het is goed om te weten dat ik met beleid moet omgaan met de schuifjes. Nik software gebruik ik ook niet altijd. Photoshop gebruiken is een goede tip. Alles met mate dus en balans zoeken, zoals in het hele leven.Dank dat je ernaar hebt willen kijken. Een fotografische groet, Jan
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
@Frans nee ik niet met selecties gewerkt. Is dat ook nog van invloed op het niet genoeg capaciteit meer over hebben om een kwalitatief goede foto te kunnen produceren aan het eind?
- Frans
- Lid

Op zich niet. Maar geeft soms onverwachte randeffecten.
De omvang van een verkleind bestand hangt vooral af van de instelling “kwaliteit” in de exportinstellingen.
Ik laat die altijd op 100% staan.
De omvang van een verkleind bestand hangt vooral af van de instelling “kwaliteit” in de exportinstellingen.
Ik laat die altijd op 100% staan.