~kasteel Endegeest~

Verslagen, reportage's e.d.
Plaats reactie
ArtenCo
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Afbeelding

1.Afbeelding

2.Afbeelding
Afbeelding

Kasteel Endegeest is een kasteel in de gemeente Oegstgeest. Het ligt in een bos annex park aan de Endegeesterstraatweg 5. Het grenst aan de gemeente Leiden.
De oudste vermelding van een kasteel Endegeest dateert van 1307. Van 1641 tot 1643 verbleef de Franse filosoof René Descartes op het kasteel. Een borstbeeld van Descartes (gemaakt door Erszébet Baerveldt) op het kasteelplein herinnert nog aan deze beroemde bewoner. Het huidige kasteel is echter aanmerkelijk jonger en werd tussen 1647 en 1651 gebouwd in opdracht van Elisabeth van Schouwen van Endegeest en haar echtgenoot Jacob van Berchem. Dan wordt het gedeelte tussen de twee torens volgebouwd. Voor het kasteel ligt een plein, dat door een poort toegankelijk is. Boven de poort is het familiewapen.

Op 31 december 1830 wordt het kasteel verkocht aan Jhr mr. Dirck Cornelis Gevers van Endegeest (Rotterdam, 1763). Deze wordt door zijn koetsier op 29 oktober 1839 levenloos aangetroffen in zijn koets. Het kasteel gaat over naar zijn zoon Daniël.
In 1895[1] wordt Endegeest gekocht door de gemeente Leiden om het als psychiatrische inrichting in gebruik te nemen. De opening wordt door veel notabelen bijgewoond, w.o. door Jan Heemskerk, minister van Binnenlandse Zaken, en F. Was, de liberale burgemeester van Leiden.

Meer dan 100 jaar lang worden het kasteel, het omliggende park en het landgoed gebruikt voor de geestelijke gezondheidszorg. De raad van bestuur en de concernstaf van GGZ Rivierduinen zetelden tot november 2016 in het kasteel. In 2018 heeft de Oudendal Groep het landgoed en vervolgens ook het kasteel met de veel jongere (1907) bijgebouwen aangekocht. GGZ Rivierduinen heeft nog enkele paviljoens aan de rand van het terrein in gebruik.

De oude gracht is nog aan drie kanten te zien. De ijskelder, die zich net aan de overkant van de gracht bevindt, is gerestaureerd. Het kasteel zelf is inmiddels eveneens gerestaureerd. Het kasteel, alsmede de ijskelder en de obelisk, hebben de status rijksmonument. (bron wikipedia)
Omhoog Profiel Website Foto's
Henry
Lid
Lid
Geslacht: Man

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Het licht in foto 2 vind ik veel mooier dan in foto 1.
Je had van mij foto 2 niet recht hoeven te trekken in de nabewerking, omdat dit uiteindelijk bijna nooit voor 100% lukt.

De extra info bij de foto wordt ook nu weer gewaardeerd. :up
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Re: ~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met je mooie TC! :good2
Omhoog Profiel Foto's
Hans v Ee
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met de TC!! Gr. Hans.
Omhoog Profiel Foto's
Ab59
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met je mooie TC :upc
Omhoog Profiel Foto's
Hermanus
Lid
Lid

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Fijne info en een mooie TC , gefeliciteerd.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met de TC. :proost
Ronald Jan 70
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd ,mooie foto's.
ArtenCo
Lid
Lid
Contacteer:

Re:

Bericht Geplaatst:

Henry schreef:Het licht in foto 2 vind ik veel mooier dan in foto 1.
Je had van mij foto 2 niet recht hoeven te trekken in de nabewerking, omdat dit uiteindelijk bijna nooit voor 100% lukt.

De extra info bij de foto wordt ook nu weer gewaardeerd. :up

Thx....voor de TC, die kwam overwachts. :upc Ik vraag me af of ik foto twee heb gecorrigeerd? Eerlijk gezegd weet ik het niet meer, deze heb ik al een tijdje geleden bewerkt. Ben wel benieuwd waar jij de correctie dan vanaf kunt leiden Henry.

Het vooraanzicht stond pal in de felle zon, waardoor alles lekker wordt verlicht. De andere kant werd het licht afgeschermd door de grote bomen. Zelf vond ik daardoor het lichtspel op de grond weer erg leuk. Zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen....
Harry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met je mooie TC. De eerste vind ik te contrast-arm. In de nabewerking is hier nog veel aan te doen. Qua contrast wat naar het voorbeeld van de TC. De Info erbij is leuk om te lezen :up. gr Harry
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

De dakgootlijn loopt precies horizontaal, terwijl de onderkant van de ramen steeds meer van de horizontale lijn afwijkt. Maar... dat heb ik alleen gebruikt ter controle, want ik voerde die controle pas uit om te kijken of mijn gevoel wat ik bij het zien van de foto had. Wellicht komt dat door de torentjes of door het effect van het licht op de torentjes. :dk
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

~kasteel Endegeest~

Bericht Geplaatst:

Mooie foto's Conny.
Dat de schaduwkant zachtere contrasten heeft dan de zonzijde lijkt me eigenlijk een vaststaand natuurkundig gegeven.
Gefeliciteerd met je fraaie TC.
Omhoog Profiel Foto's
Gotchas
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

De tweede spreekt me veel meer aan door de eerste, dat komt mede door het licht :)
Plaats reactie

Terug naar “Documentaire/Reportage”