Deel foto onscherp

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Henry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Ik zie dat het straatnaambordje wel scherp op de foto staat.
Daarnaast zie ik dat al snel de scherpte wegvloeit.
Je hebt hier volgens mij dan ook te maken met het fenomeen dat "scherptediepte (Engels: Depth of Field)" wordt genoemd: dat deel wat scherp in de foto wordt afgebeeld. Alles buiten de scherptediepte wordt in enige of ernstige mate onscherp afgebeeld.
De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk:
- de afstand waarop je hebt scherpgesteld
- je lens (objectief)
- het diafragma waarmee je de foto hebt gemaakt.

Hier een link naar de site van Nando waarin het fenomeen scherptediepte wat begrijpelijker wordt uitgelegd.
Wil je zelf wat gaan rekenen? Hier een link waarbij je zelf wat kunt experimenteren.
Omhoog Profiel Foto's
Hermanus
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

In aanvulling, er zijn handige DOF app`s waar je de instellinggevens kan invullen en dan geeft de berekening aan alwaar de foto scherp zou moeten zijn. Dan ga je zien dat je diafragma veel te maken heeft met scherpte. Voldoende sluitertijd is dan ook van belang, want enige beweging geeft ook onscherpte. uit de hand is S 1/125 wel het minimale en anders vanaf statief werken.
Omhoog Profiel Foto's
jurjengroendijk
Lid
Lid

Re: Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Als het een kwestie van scherpte diepte zou zijn dan zou volgens mij alles ter hoogte van de auto even onscherp moeten zijn, toch? Bijvoorbeeld, als ik goed inschat, alles op de lijn van de auto naar het kozijn in de woning rechts op de foto.
Zou er iets anders aan de hand kunnem zijn? Iets op de lens bijvoorbeeld? :dk
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik denk ook eerder aan een lensprobleem dan aan DOF. Ook omdat ik tussen de regels door begrijp dat dit probleem zich openbaart in de raw bestanden, en niet (of veel minder) in de jpegs die uit de camera komen.

Iedere lens heeft in meerdere of mindere mate van weglopende scherpte naar de randen toe. Grofweg: hoe duurder de lens, hoe minder vertekening en bijbehorend scherpteverlies. Ook hebben zoomlenzen hier vaak meer last van dan prime lenzen. Dat kan verminderd worden door het diafragma te verkleinen (groter in getal, kleiner in lensopening) wat in feite de suggestie van Henry is. Ook kan er softwarematig wat worden bijgesteld, wat de camera fabrikant automatisch zal doen in het maken van de jpeg.

Jij hebt een 60x optische zoomlens op je camera, en deze foto is zo te zien in groothoek geschoten. Dan verbaasd het me niet dat er scherpteverlies is aan de randen.

Ook ga ik mee in de redenatie van Jurjen, want de onscherpte lijkt me wat onregelmatig verdeeld over het beeld. Had het geregend, en zaten er (half?) opgedroogde watervlekken op de lens?
Omhoog Profiel Website Foto's
Frans
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Het is alleen de linkeronderzoek die vaag is.

Heb je een zonnekap op de lens zitten?
Is je objectief smerig?
Hand voor de lens?
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Dit heeft niet gewoon met een kleine scherpte diepte te maken, anders zou de witte auto die je verderop in de foto ziet nog veel onscherper moeten zijn.
Zoals Frans zegt de onscherpte hier alleen aan de linkerkant van de foto, dus ik denk ook aan vuil, een defect, of iets dat voor de lens zit.
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Buiten de laatst genoemde mogelijke oorzaken zie ik ook een vreemde vlek op de bomen die het dichtste aan de weg staan links. Dat doet me ook aan een vuile lens denken. Opgedroogde regenvlekken? Gr. Harry
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Nu ik de foto via mijn computerscherm bekijk, zie ik ook dat de linkerkant van de foto veel onscherper is dan het midden en rechts, maar ik zie ook in het midden op 2/3 hoogte een vreemde vlek. Misschien is de lens gewoon vies of is er vocht in de lens gekomen en zit de vlek/de vlekken aan de binnenkant van het glaswerk.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

De vraag is of het fenomeen dat zich soms voordoet te maken heeft met gebruik camera, de instellingen, of een menselijke fout?
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Als je met scheef bedoelt dat de horizon niet recht staat dan ligt dat probleem denk niet bij de camera, maar dan houden jullie 'm waarschijnlijk zelf niet recht.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

:up
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Dat durf ik niet te zeggen, want ik fotografeer zelf met Sony.
Ik heb ook altijd het digitale waterpasje in m'n zoeker aan staan, daardoor staan bijna al m'n foto's recht, alleen soms met bijv. actiefotografie wil het weleens scheef gaan.
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Is het echt scheef of iets met een bolling. Dat zou lens vertekening kunnen zijn. Kun je een foto -voorbeeld van "het scheve" hiervan plaatsen? Dat maakt het makkelijker om er iets zinnigs over te zeggen. Gr. Harry
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Huh, heel vreemd, ik denk dat je lens niet goed meer is, of je sensor hangt los of zo....de paal staat recht, maar de horizon loopt scheef en het is geen vertekening volgens mij.
Misschien is het inderdaad beter om naar een andere camera uit te kijken, of deze te laten repareren.
Of er staat ergens een instelling verkeerd waardoor je dit vreemde effect krijgt....tegenwoordig bouwen ze van alles in die camera's om maar apart voor de dag te komen. :dk

En ook weer die onscherpte links, ik denk niet helemaal goed meer.
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Ik ben het wel met Ron eens: volgens mij klopt er echt iets niet met de lens of de camera. Met hoeveel mm is deze foto gemaakt? gr. Harry
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Deel foto onscherp

Bericht Geplaatst:

Ik zie ook in het midden (2/3 hoogte) die vreemde witte vlek.

Ik verwacht dat een reparatie meer geld gaat kosten dan de restwaarde van de camera.
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”