2.

Hvítserkur is een rots in zee bij de noordpunt van het Vatnsnes-schiereiland in de regio Norðurland vestra in het noordwesten van IJsland. De rots heeft wel wat weg van een drinkende draak.
Hvítserkur is ongeveer 15 meter hoog. De basis is met beton verstevigd, omdat de golfslag van de Atlantische Oceaan de rots anders allang zou hebben doen instorten. De naam betekent "wit hemd", vanwege de vele vogeluitwerpselen op de rots, onder andere van Noordse stormvogels. Volgens de overlevering zou Hvítserkur een trol zijn, die het Þingeyrar-klooster met stenen bekogelde en niet merkte dat de zon opkwam, waarna hij versteende.
De weg ernaar toe was ook een hele beleving. Mijn vader waarschuwde me nog, deze weg is niet zo fijn. Geen idee wat ik me erbij moest voorstellen. Na 50 meter op de weg hebben gereden wist wat hij bedoelde. Sommige wegen zijn van gravel, das niet erg, maar de gaten! Man man man....je nieren zitten.....
Ach sommige stukken reden we met een slakkengangetje en even later kun je weer crossen over de weg. Ook dit was een hele ervaring.