Wat ik graag wil bereiken is dat het water zo mooi vlak wordt, dat lukt dus goed.
Wat zou ik bereiken als ik een sluitertijd van 2/3 minuten zou gebruiken?
ISO 100, F9, 30 sec
FF camera, 40mm

Ron, de meeste camera’s hebben een maximale sluitertijd van 30 seconden. Als je een langere sluitertijd wilt (2/3 minuut = 40 seconden of 2-3 minuten), dan zul je dit alleen bereiken door de ontspanknop ingedrukt te blijven houden. Dit kun je met je vinger doen of een afstandsbediening daarvoor inzetten, waarbij je de tijd kunt programmeren.Ron62 schreef:Eliza, waarom moet je de ontspanknop voor langere tijd ingedrukt houden?

De camera moet dan (in ieder geval bij Canon) in de bulb-stand staan, Ron.Ron62 schreef:Als ik de ontspanknop ingedrukt hou tijdens het 'normaal' fotograferen, dus met kortere sluitertijden dan krijg ik geen langere sluitertijd, dus ik neem aan dat ie dit alleen doet als de sluitertijd op 30 seconden staat en niet bij kortere sluitertijden?

Nee, dat begrijp ik ook niet. Het is bij mij nooit zo dat de sluiter weer sluit zodra ik m'n vinger van de ontspanknop haal. Zou best een creatieve bedieningsmodus zijn, maar praktisch is anders.Ron62 schreef:Eliza, waarom moet je de ontspanknop voor langere tijd ingedrukt houden?