Bewerkingsoefening 2022-08-08 Effect

Wekelijkse vrije bewerkingsopdracht obv een gegeven fotobestand. Eenieder die het leuk vind om mee te doen kan een bewerking van het originele bestand maken en posten. Hierbij is het idee dat we onze eigen creativiteit uitdagen, en tegelijk leren van elkaar wat er allemaal te halen valt met een goede nabewerking.
Plaats reactie
janjan33
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Contacteer:

Bewerkingsoefening 2022-08-08 Effect

Bericht Geplaatst:

Hierbij het nieuwe bestand voor de wekelijkse vrije bewerkingsoefening.

Deze week een wat meer gerichte oefening. Ben (BenM) heeft een bepaald effect gezien in een
zwart wit portretfoto. Heel leuk dat je meedenkt Ben! (Wie volgt?). We hebben er al wat over gemaild onderling. Hier een voorbeeld van het effect. Het gaat om een nat effect met sellenium toon (waarschijnlijk).
Ben zou graag dit effect willen bereiken in de foto hieronder.
Hier een voorbeeld.
https://zoom.nl/foto/portret/3240307/in ... 5461393370" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt de RAW of de jpg gebruiken, al naar gelang je smaak en/of mogelijkheden. De bewerking kan gericht zijn op technische perfectie, op creativiteit of op beiden tegelijk. Dit alles ter lering en vermaak, niets meer en zeker niets minder.

P.S. Als er iemand een leuk bestand heeft voor de volgende editie (wordt altijd gewaardeerd!), stuur dan even een pb naar janjan33

Wederom heel veel plezier gewenst!

Hier kun je het NEF bestand downloaden:
https://we.tl/t-goiUVrfpE9" onclick="window.open(this.href);return false;
JPEG
Afbeelding
Frans
Afbeelding
Ab59
Afbeelding
Fran
Afbeelding
Wandelaar
Afbeelding
Ahum
Afbeelding
janjan33
Afbeelding
Hermanus
Afbeelding
Maarten916
Afbeelding
BenM
Afbeelding
Gladiusmaximus
Afbeelding
Omhoog Profiel Website Foto's
Frans
Lid
Lid

Re: Bewerkingsoefening 2022-08-08 Effect

Bericht Geplaatst:

Misschien kan Ben nog beschrijven wat hij karakteristiek vindt in de foto van Rutten?

Zoals het haar bijvoorbeeld. De felle grijze haren in een donkere bos haar?
De huid met duidelijk zichtbare poriën en oneffenheden?
De donker- en lichteffecten in het gelaat?
Een combinatie er van?
En of Ben denkt dat het vooral het effect is van lichtopstelling bij het maken van de foto in combinatie met visagie of vooral nabewerking.

PS weet iemand misschien de naam die verbonden is aan een bewerking van portretten die elk detail in huid en haar heel heftig versterkt. Een soort verweerde kop. Eigenlijk alleen geschikt bij markante mannenkoppen. De naam is volgens mij oost-Europees.
Omhoog Profiel Foto's
BenM
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Da's een hele goede analyse, Frans! Ik denk inderdaad aan een combinatie of aan een subset van alles wat je hierboven noemt. Uiteraard afhankelijk van de persoon, die hij fotografeert. De foto van André van Duin is weer anders dan die van Daan Schuurmans en die van Mick Jagger is ook weer anders. Maar aan alles ligt eenzelfde principe ten grondslag.

Een "verweerde kop" helpt zeker om het gewenste effect te bereiken, maar ook met een niet "verweerde kop" kun je de foto een bepaalde stoere, ruige, zelfs rauwe uitstraling geven.

Ik ben erg benieuwd naar de bewerkingen, die deze week voorbij gaan komen.
wandelaar
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mijn vermoeden is dat William zijn modellen niet tegen een struik zet als achtergrond. Wat ik wel zeker weet is dat William een haarscherpe foto heeft als basis. Deze is nergens scherp. Dan wordt het een lastig klusje. Ik heb de foto wel binnen gehaald en bewerkt en ben benieuwd naar resultaten van anderen.
Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
GladiusMaximus
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

.
Ja, ik ben een tijdje weggeweest., druk bezig met het vernieuwen van de netwerkinfrastructuur, het bouwen van een nieuwe PC
en de voorbereiding op glasvezel die deze week wordt geactiveerd.
.
Wat de bewerkingsfoto betreft, niet bepaald een geweldige basis om er op los te gaan.
De achtergrond is niet echt portretwaardig en de scherpte houdt ook niet over.
Dat is nou juist één van de belangrijkste eisen die de aangehaalde William Rutten aan een portret stelt.
Die achtergrond zou voor William een absolute non-usable zijn. Voor een mooie achtergrond gaat hij tot het gaatje. Een mooie annekedote:
.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=60 ... 7514191101" onclick="window.open(this.href);return false;
.
De voorbeeldfoto, overigens niet van Rutten zelf, is moeilijk toe te passen op het te bewerken portret.
De geportretteerde zou eerst een bezoek aan de kapper moeten brengen, maar vooruit.
Deze stijl van Rutten o.a. komt met de Grunge (eind 80 begin jaren 90), een mengeling van heavy metal, punk en indierock met als belangrijke vertolker Nirvana met Kurt Cobain en het album Nevermind.
.
phpBB [video]
.
Grunge is slordig, viezig, rauw, rommelig, vuil, versleten. Aan deze stijl danken we de spijkerbroeken met gaten en scheuren, waarvan sommigen denken dat die stijl ook nu nog steeds mode is.
Dit zijn ook de kenmerken van de foto’s die in die stijl zijn gemaakt.
.
Iets later en een fotografisch stapje verder gaat Andrzej Dragan, die waarschijnlijk door Frans bedoeld werd. Hij maakt sterk tekenende portretten van (vaak) mannen, soms zelfs bizar en daarnaast ook portretten van vrouwen in extreme poses.
.
https://andrzejdragan.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Aan zijn tekenende portretten is het zgn. Dragan-effect ontleend. Op internet zijn verschillende tutorials voor Photoshop te vinden.
.
Veel succes allemaal.
.
.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Gerard dank voor de naam.
Het dragan-effect zocht ik.
Omhoog Profiel Foto's
BenM
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Bedankt voor je toelichtingen, GladiusMaximus. Ik heb ze met interesse bekeken. Ik merk dat ik met de stijl van Dragan niet zo'n klik heb (ik hou wel van extreem, maar niet zo extreem). Ik heb dat wel met de stijl, die William Rutten gebruikt voor sommige van zijn Icons. Punk is van na mijn jeugd ;)

Met Nirvana heb ik wel een klik, maar met een andere Nirvana dan in het youtube filmpje. De Nirvana van Rainbow Chaser en Tiny Goddess behoort tot mijn favorieten :up .

EDIT : ik heb even gegoogled en een filmpje gevonden waarin het zgn Dragan effect wordt uitgelegd :

William Rutten zal hier vermoed ik wel gebruik van gemaakt hebben voor Face It.
Ahum
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dragan foto's....... bizar. :shock
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Niet mijn ding de dragan foto's en inderdaad bizar.
Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking”