Königstiger

Auto's, fietsen, vliegtuigen, boten... Noem maar op. Je kan ze hier plaatsen
Plaats reactie
Ron62
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Königstiger

Bericht Geplaatst:

De Tiger II of de King Tiger tank is een Duitse tank die aan het eind(1944) van de 2e wereldoorlog nog werd ingezet door de Duitsers.
Het was de zwaarste/grootste(bijna 70 ton) tank van de 2e wereldoorlog die ook daadwerkelijk in de strijd is ingezet.
Voor zover ik weet zijn er 2 nog zwaardere tanks geproduceerd toentertijd, maar de ene(Jagdtiger) was eigenlijk geen echte tank(geen draaiende koepel), maar een geschut op rupsbanden....de andere was The Maus(188 ton), maar deze was te laat en is nooit echt in de strijd ingezet.

De Tiger II zijn er ook niet heel veel van geproduceerd en daardoor zijn er ook niet veel meer van over.
Er is nog 1 rijdend exemplaar in Engeland en in Zwitserland is men bezig om nog een exemplaar rijdend te maken.
Vorige week een aantal dagen in de Belgische Ardennen geweest en deze staat daar in het plaatsje La Gleize en is toentertijd buitgemaakt door de geallieerden en overgenomen door een vrouw uit dat dorp....geruild voor een fles Cognac:

Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Lid
Lid
Contacteer:

Königstiger

Bericht Geplaatst:

Een "zware" plaat, maar dat past wel. Deze omzetting geeft de focus op de tank. Mooi!
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator

Re: Königstiger

Bericht Geplaatst:

Dank voor jullie reactie. :)

Inderdaad "zwaar" Marco, maar ik vind dat wel bij zo'n zwarte periode als de 2e wereldoorlog passen, beetje dreigend en donker was hier de bedoeling en jij houdt er wel van en een ander misschien weer niet.
Daarmee ook gelijk de 'vraag' van Telescoop beantwoord, ik vind de foto in kleur ook wel mooi, maar bij dit soort foto's hoort(naar mijn idee dan) gewoon een zware z/w bewerking.
Tijdens de 2e wereldoorlog had je volgens mij ook nog geen kleurenfoto's voor 'normaal gebruik', het bestond al wel, maar pas vanaf 1960 kwam dat een beetje in voor consumenten.

Het huis vind ik zelf niet storen, het ziet er niet heel erg modern uit en Tanks reden ook gewoon door de dorpjes, dus huizen op de achtergrond van een tank is niets gek.
Zelf heb ik wel zitten dubben om de persoon(met baard, kaal hoofd en tatoo's daarop) een sopje te geven, maar door de donkere afwerking en het vignet valt ie nauwelijks op.
Ik heb wel wat elektriciteitskabels, een plantenbak, een bankje en een bordje dat voor de tank staat, weg gesopt. :D
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ron62 schreef:Inderdaad "zwaar" Marco, maar ik vind dat wel bij zo'n zwarte periode als de 2e wereldoorlog passen, beetje dreigend en donker was hier de bedoeling en jij houdt er wel van en een ander misschien weer niet.
Da's exact wat ik bedoelde inderdaad :upc
Ron62 schreef:Zelf heb ik wel zitten dubben om de persoon(met baard, kaal hoofd en tatoo's daarop) een sopje te geven, maar door de donkere afwerking en het vignet valt ie nauwelijks op.
Eh.. persoon? ;)
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Aan de achterkant(deze kant) van de tank zie je nog net z'n glimmende koppie boven het 'spatbord' uitkomen. :D
Omhoog Profiel Foto's
DE2_186
Lid
Lid

Königstiger

Bericht Geplaatst:

Mooie plaat. Fijn ook wat achtergrondinfo, hou ik van.

Toen was kwaliteit niet de bepalende factor en won kwantiteit. Maar dat was toen.
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

DE2_186 ook bedankt. :)

De tank hier op de foto was bijna onverwoestbaar en de geallieerden hadden heel veel respect ervoor.....veel sterker dan de Amerikaanse Sherman tank en een veel zwaarder kanon erop.
Ik heb juist het idee dat we tegenwoordig in een soort weggooi-maatschappij leven en dat alles veel minder lang meegaat dan vroeger, of bedoelde je dat niet?
Omhoog Profiel Foto's
DE2_186
Lid
Lid

Königstiger

Bericht Geplaatst:

In de 2e WO had Duitsland het technologisch beter voor elkaar, maar kon het niet op tegen de enorme aantallen van de geallieerden, ook nog eens op meerdere fronten.

In de Oekraïne-oorlog zijn de aantallen juist niet beslissend en is technologie een belangrijker fator.
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Oké, duidelijk. :up
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Transport”