Diffractie ... met update nummering en juiste volgorde.

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Frans
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

@Joop: :goud :clap :clap :clap
Omhoog Profiel Foto's
BenM
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd joop!!

Ik zie (nu) dat nr 4 onderin de grootste onscherpte heeft terwijl ik zou verwachten dat de foto met het kleinste diafragma de grootste scherpte zou hebben? Maar misschien heb ik het niet goed begrepen?
Omhoog Profiel Website Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Re: Diffractie ... met update nummering en juiste volgorde.

Bericht Geplaatst:

Frans schreef:@Joop: :goud :clap :clap :clap

:yes2 :kauw
Ron62
Moderator

Re:

Bericht Geplaatst:

BenM schreef:Ik zie (nu) dat nr 4 onderin de grootste onscherpte heeft terwijl ik zou verwachten dat de foto met het kleinste diafragma de grootste scherpte zou hebben? Maar misschien heb ik het niet goed begrepen?
Dat is waar het hier om gaat....bij een heel klein diafragma treedt er diffractie op en krijg je juist weer meer onscherpte.
De meeste lenzen presteren het best tussen F/8 en F/11 wat scherpte betreft.

Met een kleiner diafragma krijg je wel een grotere scherpte diepte, maar dat is hier niet echt aan de orde, want Frans heeft juist een schilderij gefotografeerd en dan heb je daar natuurlijk niet mee te maken.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ben wat me het meest is bijgebleven van dit experiment is hoe moeilijk het is om constantheid in het resultaat te krijgen.
Ondanks het gebruik van statief en bediening van de camera met app.
Ik stond verbaasd over verschillen in scherpte tussen foto's die alleen verschilden in scherpstellen omdat alle ander factoren gelijk waren.
Ik heb vele onderwerpen geprobeerd. Wel allemaal op vrij korte afstand en dus veel detail.
Uiteindelijk gekozen voor vlak onderwerp om het effect van scherptediepte uit te sluiten.
Bij een boekomslag ontstonden artefacten die met het blote oog niet zichtbaar waren.
Die namen dan wel weer af met grotere diafragmawaarden.

Wat jij opmerkte over onscherpte in de onderkant van de foto zou ik niet kunnen verklaren maar zie het nu ook.

Diffractie is een natuurkundig fenomeen.
Het belang er van in de fotografie die wij hier bedrijven zou wel eens heel erg kunnen meevallen.
Laatst gewijzigd door Frans op 14 feb 2024 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog Profiel Foto's
BenM
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Re:

Bericht Geplaatst:

Ron62 schreef: Dat is waar het hier om gaat....bij een heel klein diafragma treedt er diffractie op en krijg je juist weer meer onscherpte.
De meeste lenzen presteren het best tussen F/8 en F/11 wat scherpte betreft.

Met een kleiner diafragma krijg je wel een grotere scherpte diepte, maar dat is hier niet echt aan de orde, want Frans heeft juist een schilderij gefotografeerd en dan heb je daar natuurlijk niet mee te maken.
Ron, ik denk dat we elkaar niet begrijpen. De foto, die met diafragma 8 is gemaakt zou verwacht ik de grootste scherpte moeten hebben, maar als je onderin die foto kijkt, dan heeft die met diafragma 8 de meeste onscherpte, nog meer dan bij diafragma 22.

Wanneer jij over een klein diafragma schrijft, bedoel je dan een kleine diafragma opening, dus een een grote waarde (zoals 22)?
BenM
Lid
Lid
Contacteer:

Re:

Bericht Geplaatst:

Frans schreef:Ben wat me het meest is bijgebleven van dit experiment is hoe moeilijk het is om constantheid in het resultaat te krijgen.
Ondanks het gebruik van statief en bediening van de camera met app.
Ik stond verbaasd over verschillen in scherpte tussen foto's die alleen verschilden in scherpstellen omdat alle ander factoren gelijk waren.
Ik heb vele onderwerpen geprobeerd. Wel allemaal op vrij korte afstand en dus veel detail.
Uiteindelijk gekozen voor vlak onderwerp om het effect van scherptediepte uit te sluiten.
Bij een boekomslag ontstonden artefacten die met het blote oog niet zichtbaar waren.
Die namen dan wel weer af met grotere diafragmawaarden.

Wat jij opmerkte over onscherpte in de onderkant van de foto zou ik niet kunnen verklaren maar zie het nu ook.

Diffractie is een natuurkundig fenomeen.
Het belang er van in de fotografie die wij hier bedrijven zou wel eens heel erg kunnen meevallen.
Bedankt voor de toelichting, Frans. Ik denk met jou dat het best wel kan meevallen. Bij macro foto's gebruik ik soms hele hoge diafragma waarden (36 of 40) en toch valt de onscherpte me dan ontzettend mee.
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Ben, klein diafragma is groot getal. :)

Ik heb jouw inderdaad niet helemaal goed begrepen, maar in mijn eerste reactie in dit topic zeg ik eigenlijk hetzelfde als jou.

Snap ook niet hoe dat kan, maar de foto die bovenaan het scherpst toont ziet er aan de onderkant het minst scherp uit, daarom had ik ook geen getallen ingevuld. ;)
Omhoog Profiel Foto's
Hermanus
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Met interesse jouw test bekeken Frans, bedankt en geeft het nodige inzicht om rekening mee te houden. Zeker met een relatief vlak onderwerp verwacht je deze verschillen niet snel.
In de praktijk maken wij natuurlijk een selectie van het beste resultaat, maar deze kennis geeft het waarom goed aan.

Joop, gefeliciteerd !
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik dacht dat f/8 de scherpste stand zou zijn, is blijkbaar toch f/11. Alle egards voor Joop :chapeau

Leuk experiment, Frans.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”