Wekelijkse vrije bewerkingsopdracht obv een gegeven fotobestand. Eenieder die het leuk vind om mee te doen kan een bewerking van het originele bestand maken en posten. Hierbij is het idee dat we onze eigen creativiteit uitdagen, en tegelijk leren van elkaar wat er allemaal te halen valt met een goede nabewerking.
Frans schreef:Jan ik begrijp niet zo goed wat er recht te trekken is aan de stoelen.
Kun je dat toelichten?
Misschien wat vreemd maar ook wilde de linkerstoel ook min of meer recht voor de muur hebben. Nu staat hij er scheef voor 'en dat vond ik niet zo passen'.
De voorkant van de zitting loopt exact evenwijdig aan de bovenkant van de lambrisering.
Was/is voor mij aanleiding om te denken dat ze recht staan.[/quote
Als je naar de achterpoten van de stoelen kijkt.....
Een lastige wanneer je symmetrie voor en achter wil controleren, want het behang klopt niet met de plaatsing van stoelen. Een crop van gemaakt omdat het behang imo teveel aandacht vraagt. De stekkerdoos telefonie laten zitten, want die is ook antiek
-- 25 feb 2025 14:02 --
De bewerkingen van Yves en Peter pakken voor mij het beste uit.
De zaak wat rechtgetrokken, de kleuren wat opgefrist met gebruikmaking van een maskertje hier en daar, de wandcontactdoos verwijderd. Het lastigst was om de rechter- en linkerkant van de lambrisering dezelfde kleurtoon te geven.
Ook mijn best gedaan
Bijgesneden en rechtgetrokken (horizontaal en verticaal)voor wat meer symmetrie
In Camera Raw: licht, effecten (lokaal contrast) kleurmixer (blauw in schaduw van rechterstoel kwam w.m.b. onnatuurlijk over en kleur lambrisering links en recht meer met elkaar in evenwicht gebracht)
Met maskers boven wat donkerder gemaakt (vond ik wat aan de lichte kant) en lambrizering wat minder geel
Leuk dat er zoveel is meegedaan! Dit was duidelijk een oefening in kleurbewerking, waarbij het de kunst is om de zweem van kunstlicht te verwijderen en de kleuren van het bloemrijke geheel in stand te houden. Mij bevallen daarom de bewerkingen die de lambrisering naar het wit toehalen het meest, en zeker degenen die daarbij het geel in het behang en de stoelen in stand hebben kunnen houden. Ook was de foto duidelijk onderbelicht, dus ook hulde voor hen die dit netjes gecorrigeerd hebben.
Hierbij nogmaals de oproep om Jan of mij een foto te sturen (raw+jpeg) als je een specifieke vraag hebt die je behandeld zou willen zien. Middels de bewerkingsoefening kun je dan zien wat anderen van het beeld maken, plus de informatie hoe dat gedaan is. Leuk en leerzaam!