Nooit geschoten... (oftewel: je moet eerst oefenen met flitsen)

Allerhande foto's die je niet ter beoordeling wil zetten
Forumregels
Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.
Plaats reactie
Peter Koster
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Nooit geschoten... (oftewel: je moet eerst oefenen met flitsen)

Bericht Geplaatst:

Ik hoor tot de groep die al jaren een flitser in zijn tas heeft, voor het geval dat, maar het ding eigenlijk nooit gebruikt. Heb zelfs ooit al eens een trigger gekocht om remote te kunnen flitsen, maar ook die werd nauwelijks gebruikt. En ook al kijk je dan een boel youtubefilmpjes, waaruit steevast blijkt dat het hartstikke simpel is: als je het zelf een keer wil doen en het net niet doet wat jij wil, omdat het bij jou toch altijd net anders is.
Dus vanavond maar eens gaan oefenen... Trigger (Godox X2T) op de camera (Sony A7C II), met een simpel diffusorkapje, flitser (Godox TT685) op statief.
Les 1: als je in een groep Manual en hoeveelheid flits ingesteld hebt, eerst weer op set drukken, anders heb je geen flits.
Les 2: als je met een Sony High Speed sync wilt flitsen, moet je de flitser in de camera op invulflits zetten, anders werkt het niet. Gelukkig kun je 'm wel op die stand laten staan om op normale snelheid met volle kracht te flitsen.
Een eerste poging, waarbij ik niet echt op scherpte en compositie gelet heb. Zon was al ac hter het huis, dus het basislicht was egaal/schemer. Heb geprobeerd de achtergrond zo donker mogelijk te houden, maar de bladeren zaten erg kort achter de bloem. Zou met HSS misschien beter gaan, maar daar moet ik nog meer mee oefenen. Onbewerkt. Benieuwd of mensen hier nog suggesties voor verbetering bij hebben.
Afbeelding
Camera: Sony A7C II | Lens: Tamron 24-70 | Sluitertijd: 1/160 | Afstand: +/- 75 cm | Diafragma: 16 | ISO: 800
Bewerkt?: Nee (SOOC) | AI gebruikt?: Nee
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Re: Nooit geschoten... (oftewel: je moet eerst oefenen met flitsen)

Bericht Geplaatst:

Geen suggestie van mij, Peter. Ik hoor bij die groep mensen die die hele flitser geeneens meer in de tas hebben zitten omdat hij mijn set meteen twee keer zo zwaar maakt. Pas weer eens getflitst in het kader van huwelijk van een nichtje, ik zet hem dan op TTL en indirect flitslicht om het makkelijk te houden. Dan krijg je adequaat belicht beeld, maar ik worstel net als jij. Volgens mij is er maar één remedie: heel, heel veel oefenen.
Omhoog Profiel Website Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

En deze helpt ook. Oud maar leerzaam.

https://strobist.blogspot.com/2006/03/l ... h-and.html
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Leuk dat je met een flitser aan de slag gaat. Er is heel veel op internet te vinden. De link in de post van Frans hierboven geeft je voldoene leesvoer en oefenvoer.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik ben net als Peter en werk met ttl als ik flits.

Heb me er een tijdje in verdiept en alles wat je weet is makkelijk maar nu alweer een tijdje niet gedaan dus moet weer opnieuw beginnen met de leercurve.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ahum
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik gebruik de flitsers bij portretfotografie en wel eens bij tegenlichtopname, je moet wel blijven oefenen ander ben je het ook weer snel kwijt.
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Ratjetoe (Niet ter beoordeling)”