De achtergrond kun je niet kiezen maar je hebt wel de keuze om ja of nee een foto te maken.Yves schreef: 19 jul 2026 15:21 Fijne waarneming, de achtergrond heb je hier niet te kiezen ze landen waar ze zin in hebben![]()
Mvg Yves
Een Platbuik heeft flinke bruine vlekken bij de aanzet van de vleugels. Die mist het diertje van jouw foto totaal. Het stevige achterlijf heb ik ook bij Vuurlibellen gezien en dat is bij de Platbuik nog veel sterkeer dan op jouw foto. Ik heb je foto ook even op waarneming.nl getoetst (maar niet geplaatst). Die zegt ook 100% Vuurlibel.Hermanus schreef: 20 jul 2026 08:14 Dank allen, Rob en Petra, ik ontving deze determinatie hieronder, want door zijn stevige achterlijf valt de vuurlibel af.
De lichtval heeft veel invloed op op de kleuren van zijn kopje, welke ik als blauw aanzag.
Dit is inderdaad een Platbuik (Libellula depressa), specifiek een vrouwtje of een jong mannetje. Het zogenaamde "blauw kopje" dat je ziet is in werkelijkheid een optische illusie: de facetogen van libellen hebben vaak een complex, glanzend patroon dat afhankelijk van de lichtinval en de zon een blauwe, grijze of groenige gloed kan reflecteren.