Nagtie, kennelijk kun je er dus niet genoeg van krijgen

Ik zie wel dat sommige van je zinnen, wellicht doordat je er geïrriteerd van bent geraakt, onleesbaar zijn.... Jammer...
Volgens mij (en daar sluit ik me bij Nagtie aan) wordt de 18-55mm bij Canon (met de 1.6x factor) een 28,8 - 88mm lens en zo wordt een 70-200mm op een Canon een 112-320mm lens.
Het 15mm-gat wat je bij full frame had (70-55 = 15mm), wordt nu dus (112 - 88 =) 24mm groot. Deze 24mm is dus het verschil bij full frame x de factor 1,6 van Canon. Het gat bij full frame wordt door de cropfactor dus ietsje groter. Kun je het nog volgen?
Je hebt geen "gat" als je bij de 18-55mm een 55-200 lens zou kopen...

Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Is een "gat" van enkele millimeters brandpuntsafstand erg? Dit kan ik niet voor je bepalen. Persoonlijk vind ik het niet erg. Bij een prime (een lens met een vaste brandpuntafstand, bijvoorbeeld de 50mm, de 85mm, de 200mm of de 400mm) kun je ook in- en uitzoomen.... door gewoon naar voren of naar achteren te lopen. Het "gat" van 24 millimeters kun je dus ook hier gewoon eenvoudig zelf dichtlopen. Uiteraard wel opletten waar je loopt, want bij een ravijn bijvoorbeeld kan dit een gevaarlijk avontuur worden...