nu eindelijk tijd gehad om ze te bewerken
gaarne uw opbouwende kritiek

F8.0, 1/80sec, 50mm, iso100

zal het eens uitproberen, ik dacht dat je met studioverlichting rond die 1/80 moest blijven ivm de reactietijd van de lampenpdm_fotografie schreef:Een kleiner diafragma gebruiken.
In dit geval wellicht F11 / F13
Probeer het ook eens met 1/125e sluitertijd, iets sneller en dus minder kans op bewegingsonscherpte.

Dit heeft te maken met de DOF. Je werkt hier als ik de onderste exif gebruik met een kleine DOF (gebied waar alles scherp lijkt) +/- 11 cm. Ergens in die 11 cm ligt het focus punt. Als je nu scherp stelt op één van de meisjes hun ogen , dan heb je ( we gaan het makkelijk maken) 5,5 cm voor en 5,5 achter het focuspunt. Als je nu scherp stelt op het eerste meisje haar ogen, dan heb je 5,5 cm voor haar ogen een gebied waar het scherp lijkt, maar daar heb je niets aan omdat dit voor de ogen ligt. achter de ogen heb je ook 5,5 cm waar alles scherp lijkt maar dat is niet voldoende omdat het tweede meisje haar ogen verder dan 5,5 die cm liggen.noldus schreef:dank u voor de reacties,
wat betreft de belichting, gebruik ik links en rechts een softbox waarvan de eentje op ongeveer het halve vermogen staat van de andere en op de achtergrond nog een aparte die op vol vermogen gaat, is het mischien beter om dan een reflectie scherm te gebruiken?
Het scherpstellen doe ik op 1 meisje d'r ogen, ik zou op dit moment niet weten hoe je dit bij allebij zou moeten doen?
heeft iemand daar advies over?

Ik heb wel gehoord dat er een versie zou zijn voor de GSM maar heb het nog niet gevonden@win schreef:Handig tooltje Jumper. Ik doe het altijd op gevoel, maar altijd handig om het na te rekenen. Zouden ze op zakformaat (in de flitsmeter) moeten hebben.Ik heb zelf een blackberry, maar daar hebben ze geen versie voor.
Alles is over de foto's al gezegd. Leuke vrolijke foto's waarbij de belichting prima is, maar de scherpte mist.