Wat vind ik belangrijk. Ik wil de camera voornamelijk gebruiken op vakantie. Meestal zijn mijn vakanties stedentrips en ik fotografeer dan ook behoorlijk wat architectuur. Maar als ik de DSLR straks heb, dan wil ik er toch ook wel eens op uit trekken om een mooi landschap te fotograferen. Daarnaast vind ik het maken van nachtfoto's van steden ook erg leuk. Bij weinig licht moet de camera dus ook goed presteren. Macro en portretfotografie boeien mij dan weer een stuk minder.
Een groothoeklens is voor mij zeer belangrijk. Daarnaast vind ik draagbaarheid en compactheid ook erg belangrijk, omdat ik hem soms hele dagen bij me zal hebben. Een lens met een redelijk zoombereik zou dus wel zo handig zijn.
Naar aanleiding van veel reviews lezen en vergelijken heb ik mijn keuze terug kunnen brengen tot drie modellen. Dit zijn in willekeurige volgorde:
1. De Canon EOS450D met een Sigma 18-125mm OS lens. Ik heb gelezen dat de 450 een goede basis is om vanuit te starten. Daarnaast wil ik een allround lens op de camera, zodat ik niet continu hoef te wisselen. Nadeel is dat deze set relatief duur is. En dat de lens niet top is.
2. De Nikon D60 met de 18-105 mm VR lens. Ik heb eerst nog gekeken naar de D80, maar die vind ik echt te groot om mee te nemen. De D60 wordt overal goed beoordeeld. Daarnaast is het een vrij compacte camera en is de prijs in deze combinatie erg gunstig. Nadelen zijn de niet ingebouwde AF motor en volgens een winkel bij mij in de buurt is het een camera waar je vrij snel tegen grenzen aanloopt als je wat meer handmatig in wilt gaan stellen.
3. De Panasonic DMC-L10 met de 14-50 kitlens of heel misschien de 14-50 F2.8 lens. Dit is een beetje een vreemde eend in de bijt. Je hoort en ziet weinig over deze camera. De meeste reviews zijn positief over de camera, maar vinden hem te duur. Vooral over de lens zijn de verschillende reviewers er te spreken. Nou is de camera op dit moment als kit voor zo'n 650 euro te krijgen wat hem dus niet meer te duur maakt. Op zich spreekt deze camera me heel erg aan, maar de beperkte verkrijgbaarheid van andere lenzen maakt hem weer minder interessant. Daarnaast heb ik ook al gelezen dat deze camera min of meer te beschouwen valt als een luxe compactcamera.
De Canon en Nikon heb ik al in mij handen gehad en op basis daarvan vond ik het moeilijk om een keuze te maken. De panasonic heb ik nog nergens gezien, maar wil ook zeker nog in mijn handen gehad hebben voor ik hem zou kopen.
Wat zouden jullie mij aanraden?