Achtergrond onscherp krijgen onderwerp scherp

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
FrozenTimes
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

De depth of field is afhankelijk van de grootte van je diafragma, en de afstand tot je onderwerp.
Dus op 18mm zul je veel dichter op je onderwerp moeten kruipen dan op 55mm.
Omhoog Profiel Foto's
mido
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Achtergrond onscherp krijgen onderwerp scherp

Bericht Geplaatst:

Hi, welkom op het forum :proost
Het klopt wat je schrijft, bij 18 mm en je grootste diafragma (dus kleinste getal) zou het wel kunnen lukken als jij dichtbij genoeg bent bij het onderwerp en de achtergrond een heel end van je onderwerp staat, de achtergrond zal dan ook wazig zijn.
Wat betreft scherpte op je onderwerp; met 18 mm kan dat ook, maar idd wel dicht genoeg bij je onderwerp gaan staan.
Wil je je achtergrond niet wazig hebben bij 18 mm dan moet je het diafragma opschroeven naar een kleinere opening en dus een groter getal.
Wil je het juist wel, zorg dan dus dat de achtergrond niet te dicht op het onderwerp staat en neem zelf wat afstand en zoom in.
Omhoog Profiel Website Foto's
Wendy
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik wilde je naar onze photodromewiki sturen, maar ik zie dat die verdwenen is. :S
LeenK
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Achtergrond onscherp krijgen onderwerp scherp

Bericht Geplaatst:

Hier staat een link naar een cursus, hierin staat jou vraag zeer nauwkeurig omschreven.
https://www.natuurfotografen.org/cursus ... fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Het heeft idd dus te maken met de afstand tot je onderwerp, maar ook met de afstand van je onderwerp tot de achtergrond!

Ik zou zeggen ga eens wat klooien in de tuin of zo.. Neem een bloem, en ga eens op verschillende afstanden staan, verschillende brandpunte, en verschillende diafragma instellen. Diafragma instellen doe je door hem opo Av te zetten (op nikon dacht ik alleen A??)

Op 18 mm kan het idd niet zo makkelijk. Want dan moet je dichter op je onderwerp gaan zitten dan je lens kan!

Normaliter doe je met 18mm landschappen, door de groothoek is het landschap snel vanaf voor tot achter scherp. 55mm is al meer tele en dan wil je vaak juist dan alleen je onderwerp scherp is.

@wendy.. nu je weg bent is het verval gelijk begonnen. Het had iets te maken met server, en instellingen van wiki heb ik wendel ergens hoor tikken! Ik mis het wel hoor die wiki...
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De scherptediepte is niet alleen afhankelijk van (1) het diafragma en (2) de afstand tot je onderwerp, maar ook van (3) het gebruikte brandpuntsafstand / je lens :)

Als je tijd hebt om even te spelen... speel dan maar even met de dofmaster: https://www.dofmaster.com/dofjs.html
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”