Ik wil in ieder geval graag dat mijn 120-400mm er ook zonder problemen op gebruikt kan worden.
Wie kan mij vertellen over zijn / haar ervaringen! Bvd.

De Nat's zijn Manfrotto's in opdracht. Tenminste heel veel modellen wel. En andere modellen worden in opdracht op specs door hen gemaakt.Kees Luiten schreef:Heb nu ook de 680B nadat ik eerst eentje van het merk National Geografichad aangeschaft maar daar brak het borgbeugeltje al gelijk vanaf, dus omgeruild voor de Manfrotto en die bevalt mij prima

Zitten kan nog prima, maar idd liggen wordt wel een probleem. Al zou ik voor liggen en pannen denk ik eerder kiezen voor een laag statief. Maar goed dat zijn keuzes, die je alleen per situatie kunt inschatten natuurlijk.duckie schreef: Maar kijk even hoe hoog of hoe laag je vaak gaat zitten. Een ding zoals Niels aangeeft in ingeschoven nog erg lang dacht ik. Wil je een keer zittend ondersteuning zoals je lang voetbal velden ziet dan is die misschien te lang.
Denk dat je de toevoeging van een goede, en wat duurdere. Mijn eerste monopod was er 1 van 15 euro, maar die wiebelde alle kanten op.. dus daar moet je toch wel een beetje opletten.duckie schreef:]Draag gewicht kan mee spelen maar vrijwel ieder monopod kan minimaal 4 kilo aan en dat zijn al zware jongens. En als je hem niet helemaal uitschuift zoals ik dan neemt het draag vermogen alleen maar toe.
Wat een geweldige onzin!! Teneerste, jij had het over liggen, dat is pas lui.. Maar boven al is je standpunt bij elke foto anders, naar boven fotograferen werkt bij vogels absoluut niet altijd even goed, want dan heb je toch een erg donkere vogel, of een erg witte achtergrond. Dus zul je een vogel het beste horizontaal kunnen fotograferen, als die op 1,75 zit zou ik dus vooral niet door mijn knieeen gaan. Dus het is volkomen onzin dat je altijd alleen maar door je knieeen moet gaan, je moet gewoon iedere foto opnieuw bekijken.duckie schreef:Vergeet niet dat alleen luie fotografen vanuit 175cm staan te fotograferen en zo de achtergrond letterlijk meenemen en door je knieen met een monopod je betere achtergronden krijgt.
Een balhoofd is heel handig bij macro fotografie, want dan moet je er soms overhangen en dat soort dingen. dus niks te maken met veel geld uitgeven, maar waarschijnlijk een andere manier van werken dan jij. Maar anders dan jij is niet perse slechter.duckie schreef: Die kantel kop is wel handig behalve als je alleen lenzen gebruikt met een statiefgondel dan is het weggegooid geld. En balhoofden op een monopod is voor mensen die graag te veel geld uitgeven en niet een monopod naar achteren of naar voren kunnen kantelen.

Als je het zo uitlegt snap ik je verhaal niet, maar zal eens foto maken van wat ik bedoel.duckie schreef:Ik heb de RC2 en die staat dan met het pijljte op de CR plaatje bij lange lenzen en gondel gebruik naar voren en dan staat hij bij mij dus voor links en rechts om maar dat hij naar voren staat onder een andere gebruik of te wel bij montage onder de body of grip en dan een kwart gedraaid is net zoals jij beschrijft dan zal dat mede komen door het macro gebruik en het minder gevaarlijk zijn van door lazeren of hoe zeg je dat.