Ik heb het hier op het forum wel ergens gelezen, maar kan het niet meer vinden.
Dank ... Wil

Klopt, maar als je graag het 35mm equivalent wilt weten... zul je toch moeten omrekenenshooter schreef:Maar dit is (dit gaat weer een discussie opleveren waarschijnlijk) alleen maar van toepassing op lenzen die voor 35mm formaat bedoeld zijn.
dedicated APS-C lenzen hebben geen cropfactor omdat de lens zelf de juiste grootte voor de sensor heeft en daarom is 18mm ook daadwerkelijk 18mm.

Het wordt pas rekenen als er een cropfactor is, wat zoveel inhoudt als dat er een stuk van het beschikbare beeld niet beschikbaar is op de sensor omdat de sensor kleiner is dan de lens. Bij een APS-C lens is er geen beeld over ten opzichte van de sensor en daardoor geen cropfactor, maar bij een 35mm lens is er wel beeld over ten opzichte van een APS-C sensor, dus een crop factor.Henry schreef:Klopt, maar als je graag het 35mm equivalent wilt weten... zul je toch moeten omrekenen

Volgens mij wil Wilw door dit omrekenen naar de 35mm-normen vaststellen of ze wel het juiste brandpuntsafstand heeft ingesteld (bijvoorbeeld voor portretten: 70-100mm). Feitelijk niet nodig, maar omdat bij de DX-camera's dit gemeengoed is geworden een begrijpelijke vraag en ook bij compacts kun je voor dit doel omrekenen naar 35mmwilw schreef:Hoe kan ik de brandpuntsafstand omrekenen van compact naar 35mm standaard? Ik heb het hier op het forum wel ergens gelezen, maar kan het niet meer vinden. Dank ... Wil
Een niet APS-C lens die 18mm heeft is ook 18mm op een APS-C camera en 18mm op een fullframe camera. Een APS-C lens zou als hij past fysiek op een fullframe camera een zwarte rand laten zien en 1.6 (Canon) of 1.5 (Nikon) 'kortere' brandpunt geven.shooter schreef:Maar dit is (dit gaat weer een discussie opleveren waarschijnlijk) alleen maar van toepassing op lenzen die voor 35mm formaat bedoeld zijn.
dedicated APS-C lenzen hebben geen cropfactor omdat de lens zelf de juiste grootte voor de sensor heeft en daarom is 18mm ook daadwerkelijk 18mm.