Nu heb ik sigma EF 530 DG ST op het oog.
Die heeft een richtgetal van 53
Wat betekend dat richtgetal? (sorry voor deze domme vraag
En wannneer hebt ge een goed richtgetal ? * als het nabij de 20 is of als het nabij de 50 is?

Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de omgeving (buiten heb je geen meereflecterende muren bijvoorbeeld en in een smalle gang zal je weer een stuk verder komen) en gebaseerd op door de fabirkant opgestelde gemiddelde omgevingsfactoren.Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser.
Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten.
Bron: Wikipedia

Je zegt dat je hem ernaast wil kopen, naast je sb900. Je weet wel dat de DG ST modellen van Sigma niet als slave kunnen fungeren. Ze zijn ook niet handmatig in te stellen dus met een triggerset heb je er ook niet echt veel aan. Het DG ST Super model daarentegen is wel handmatig in te stellen en kan draadloos werken.AJL schreef:Ik ga bijkomende flitsers kopen naast mijn sb900.
Wat betekend dat richtgetal? (sorry voor deze domme vraag)
En wannneer hebt ge een goed richtgetal ? * als het nabij de 20 is of als het nabij de 50 is?

Naast je SB900 is dit alleen niet zo'n goede keus (mijn meningChristiaan schreef:Je zegt dat je hem ernaast wil kopen, naast je sb900. Je weet wel dat de DG ST modellen van Sigma niet als slave kunnen fungeren. Ze zijn ook niet handmatig in te stellen dus met een triggerset heb je er ook niet echt veel aan. Het DG ST Super model daarentegen is wel handmatig in te stellen en kan draadloos werken.AJL schreef:Ik ga bijkomende flitsers kopen naast mijn sb900.
Wat betekend dat richtgetal? (sorry voor deze domme vraag)