https://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorzetlenzen voor macrofotografie
misschien heb je hier wat aan kwa uitleg
https://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- stouten
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Misschien heb je hier ook wat aan?
https://fotofilter.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fotofilter.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henry
- Donateur
Ik hoop dat je niet teleurgesteld raakt van die voorzetlensjes. De kwaliteit van een macrofoto gemaakt met een macrolens zul je er denk ik niet mee halen. Ik had vroeger een macrovoorzetlens (dus geen voorzetfilter) voor mijn compactcamera, maar zelfs met die voorzetlens moest ik de conclusie trekken dat:
- de scherptediepte heel erg beperkt was
- de kwaliteit van de macrofoto's ook beperkt was
Een goedkope optie is om tussenringen aan te schaffen. Volgens mij heb je daar veel meer plezier van. De te bereiken scherptediepte is dan ook beperkt, maar ik heb op dit forum daar al enkele leden succesvol mooie macro's mee zien maken
- de scherptediepte heel erg beperkt was
- de kwaliteit van de macrofoto's ook beperkt was
Een goedkope optie is om tussenringen aan te schaffen. Volgens mij heb je daar veel meer plezier van. De te bereiken scherptediepte is dan ook beperkt, maar ik heb op dit forum daar al enkele leden succesvol mooie macro's mee zien maken
- sjinouck
- Lid

- Contacteer:
een echte macro-lens is natuurlijk altijd het beste..zelf gebruik ik wel eens tussenringen op mijn tele, en dat werkt vrij aardig..ik heb wel enige voorzetlensjes, maar dat valt toch altijd wat tegen vind ik zelf...ik heb nog wel een balg met een macro-lens erop voor analoog, maar dat is sowieso bijna geen doen, moeilijk, en het vergt veel geduld, inzet, en gedoe met dubbele draadontspanners enz..
wat dat betreft, als je echt voor macro wilt gaan, is het beter om voor een sigma 105 of iets in de trend van tamron 90mm macro te gaan..ik heb daar toch al veel goeds van gehoord, en prachtige foto´s van gezien..ikzelf ben er nog lang niet klaar voor, het is en blijft toch een vak apart..
met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...
wat dat betreft, als je echt voor macro wilt gaan, is het beter om voor een sigma 105 of iets in de trend van tamron 90mm macro te gaan..ik heb daar toch al veel goeds van gehoord, en prachtige foto´s van gezien..ikzelf ben er nog lang niet klaar voor, het is en blijft toch een vak apart..
met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...
hier ben ik het niet mee eens.sjinouck schreef:met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...
je hebt weldegelijk licht verlies.
dit heb ik zelf ondervonden.
- sjinouck
- Lid

- Contacteer:
Vioto schreef:hier ben ik het niet mee eens.sjinouck schreef:met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...
je hebt weldegelijk licht verlies.
dit heb ik zelf ondervonden.
je hebt gelijk..je verliest idd wat licht, my mistake..
ik fotografeer nogal op intuititie, en meestal zit ik al aan alle instellingen te veranderen voordat ik afdruk, zonder na te denken, en dan valt het lichtverlies niet zo snel op..
Ik doe niet zoveel aan macro, mede omdat de kleine scherpte diepte mij niet geholpen heeft. 
Maar als ik het al doe dan heb ik daar geen expliciete macolens voor gekocht maar tussenrigen van Soligor. Dit omdat je in 1 setje van meerdere lenzen gebruik kunt maken zoom of niet uit je bestaande set lenzen. Verder omdat er geen glas in zit en dus minimale optische veranderingen.
Ik zou echter niet twijfelen als ik marco leuk zou vinden en ook portraiten leuk zou vinden. Een marcro lens kan ook als portraitlens gebruikt worden met als nadeel de detaillering tov een gelijke niet macro lens. Maar goed.
Ik zelf heb een 200mm Prime die als een van de scherpste geldt van Canon. Die gebruik ik af en toe met of tussen ringen of met een extender. Die laatste combinatie is er omdat het voor handen is en zou ik je niet aanraden om aan te schaffen, te duur, maar heeft wel als voordeel dat de eigenschappen van de lens verder niet veranderen maar de vergroting wel plaatsvind.
Het is echter niets vergeleken bij zelfs betaalbare en super scherpe Sigma 105mm en Tamrom 90mm die ook hier op het forum veelvuldig gebruikt worden.
Mocht je toch niet meer van Macro houden, de lens behoudt zijn waarde min of meer dus daar leg je dan niet te veel op af.
Maar ik ben dus veder een nitwit op marcro gebied.
Maar als ik het al doe dan heb ik daar geen expliciete macolens voor gekocht maar tussenrigen van Soligor. Dit omdat je in 1 setje van meerdere lenzen gebruik kunt maken zoom of niet uit je bestaande set lenzen. Verder omdat er geen glas in zit en dus minimale optische veranderingen.
Ik zou echter niet twijfelen als ik marco leuk zou vinden en ook portraiten leuk zou vinden. Een marcro lens kan ook als portraitlens gebruikt worden met als nadeel de detaillering tov een gelijke niet macro lens. Maar goed.
Ik zelf heb een 200mm Prime die als een van de scherpste geldt van Canon. Die gebruik ik af en toe met of tussen ringen of met een extender. Die laatste combinatie is er omdat het voor handen is en zou ik je niet aanraden om aan te schaffen, te duur, maar heeft wel als voordeel dat de eigenschappen van de lens verder niet veranderen maar de vergroting wel plaatsvind.
Het is echter niets vergeleken bij zelfs betaalbare en super scherpe Sigma 105mm en Tamrom 90mm die ook hier op het forum veelvuldig gebruikt worden.
Mocht je toch niet meer van Macro houden, de lens behoudt zijn waarde min of meer dus daar leg je dan niet te veel op af.
Maar ik ben dus veder een nitwit op marcro gebied.
- stouten
- Lid

Dat valt mee deze is gemaakt met een kitlens en +10 voorzetlens.Henry schreef:Je hebt met je voorzetlenzen duidelijk gekozen voor het gebruiksgemak. Wat vind je zelf van de kwaliteit?
https://zoom.nl/foto/full/532535/macro- ... 1/bij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niels
- Lid

Ik heb ze vind er niks aan een hoop moeilijk gedoe en je houdt er geen echte mooie beelden aan over.
Dus tussen ringen, met een 50mm (als je canon hebt), of een echte macro 105 sigma/90 tamron.
Dus tussen ringen, met een 50mm (als je canon hebt), of een echte macro 105 sigma/90 tamron.