TV stand om dat ik graag actie foto's wil nemen..is er een richtlijn om ongeveer te weten welke sluitertijd en iso ik dan op zo'n dag als vandaag het beste kan gebruiken, is er misschien een foefje voor??
Groet Wendy

wendy36 schreef:Ga dalijk met mijn dog naar buiten, wil graag een paar mooie foto's maken, maar heb geen idee wat voor zo'n dag als deze nu ongeveer de juiste instellingen zijn..
TV stand om dat ik graag actie foto's wil nemen..is er een richtlijn om ongeveer te weten welke sluitertijd en iso ik dan op zo'n dag als vandaag het beste kan gebruiken, is er misschien een foefje voor??
Groet Wendy

Dat is wel zo, maar de iso zal omhoog moeten als je weinig licht hebt, anders krijg je een onscherpe of donkere foto he.A van der Salm schreef:Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis.

A van der Salm schreef:Het een en ander hangt ook sterk van je Lens af die je gaat gebruiken.
F1.8 is een ander verhaal als F4.0
Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis. Dit varieerd per camera camera/(ccd)chip
gr Arend

, maar ook een calculator. 
geerttt schreef:Duckie, met de methode die jij beschrijft, zul je wel moeten uitkijken voor clipping denk ik, of niet? Als het te overbelicht wordt, krijg je je detail erin niet meer terug. Dan kan je wel ruisvrij zijn, maar daar heb je dan niets aan.
En dat is de aanname dat als het streepje in het midden van je lichtmeter zit, dat dit dan goed belicht is. 

, van een JPG ziet zelfs als je RAW schiet, omdat je nooit een RAW bestand kunt zien. Je ziet altijd een embedded JPG in lage resolutie, wat betekent dat alle foto's die je beoordeeld op een lcd schermpje het 8bit lage jpgtje is en dat is oa naast het niet goed van scherpte controleren ondanks 920.000 pixel schermpjes, een foto zou moeten beoordelen op kwaliteit. Het histogram geeft dus aan of je goed belicht, het beeld geeft aan of je compositie klopt en je scherm van je computer dient voor de scherpte en verdere beoordeling. 

Of tot eenvoudiger of betere kwaliteit.
Bij een goed boek wordt daar aandacht aan besteed. Apart is het dan dat als je een fotoboek koopt om het eea te leren en de belangrijkste les vergeet of overslaat. 

geerttt schreef:Ik vind het een duidelijk stukje en ik moet me nog eens wat verdiepen in de histrogram. Ik ben ook nog een beginner, maar wel technisch aangelegd en mijn vader heeft veel gefotografeerd met analoge SLR's, dus ik vang wel eens wat op
Maar om iets meer on topic te gaan: Wendy, ben je een beetje geholpen? Is het nog gelukt met de foto's vandaag?
..bij mij is het wel iets wat ik echt moet leren..

Ik wordt zenuwachtig van mooie vrouwen en vind portraitfotografie dus maar niets, ik zou volledig in de war raken met een mooie naakte vrouw en op andere knopjes willen drukken dus dat doe ik dan maar niet 

En dan denk ik waarom kom ik daar nou nooit op. 

A van der Salm schreef:
Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis.
Dat is wel zo, maar de iso zal omhoog moeten als je weinig licht hebt, anders krijg je een onscherpe of donkere foto he.