Klopt!
Daarnaast werken ze vaak wat minder op de "uiteinden" van hun bereik.
Daarnaast werken ze vaak wat minder op de "uiteinden" van hun bereik.
Mijn geheugen is niet al te best maar volgens mij had ik hem op voorkeurstand sluitertijd staan. Hij wil wel vaker een erg hoge iso kiezen. Toen ik aan het wandelen was koos hij bij een waterhoen (klaarlichte dag) ook ineens 1600. Ik had de iso op automatisch staan omdat ik nog niet helemaal uitgevogelt heb wat ik wanneer het beste kan kiezen maar dat dat niet de beste keus is dat is wel duidelijk. Misschien toch tijd dat ik daar eens iets meer mee ga rommelen.Sports-Photography schreef: iso 1250 bij 1/800e en een diafragmering over houden van f5.7 bij daglicht?
Probeer eens lagere waarden voor iso en sluitertijd beeldstabilisatie uit en probeer eens meerdere af punten ( handmatig een af punt kiezen ).
Gebruik je heel toevallig handmatige instelling voor iso, sluitertijden en diafragmering?
Ik vindt het opmerkelijke waardes die gezien de foto niet kloppen.
De lampen bevatten wel iets van scherpte als ik eerlijk moet zijn.
Als je het zo stelt dan is dat eigenlijk ook wel logisch en had ik dat zelf ook moeten bedenken.picturesbygaab schreef:pcies.. dat ziet er al beter uit. Hoe groter je brandpunt afstand (300mm in dit geval) en hoe groter je diafragma (bijv. 5.6) hoe kleiner je dof (Depth of field) is. Dat betekent dat je scherpte gebied heel klein is. Dan is het nauwkeurig mikken om het juiste scherp te krijgen.....
Al Servo is handig voor alles wat beweegt. Aan jou de keus of de groep stil zit of niet....
Ik had ze inderdaad los uit de hand genomen, wellicht ook niet helemaal zoals het had gemoeten.sjinouck schreef:iedere lens heeft zijn ´sweetspot´, en dat is daar waar het objectief op zijn best presteert.. de plaatjes van de lantaarn zijn m.i. niet echt representatief, want de omstandigheden waren verre van ideaal.. heb je ze op statief genomen of niet? want om scherpte echt te kunnen testen , lijkt me dat wel een voorwaarde, om in gecontroleerde omstandigheden eea uit te gaan testen.zelf heb je natuurlijk ook veel invloed op de scherpte, en alles hangt af van hoe je de boel instelt en gebruikt..
die foto van die vogel lijkt mij toch scherp genoeg hoor! het is wel zo, dat zowat iedere digitaal getrokken foto naverscherpt dient te worden, niet alleen in RAw, mar bv ook in JPEG. er zijn vele omstandigheden, die de scherpte kunnen beinvloeden.. ook in de camera btw.. bij de ene camera werkt het anti-aliasing filter wat meer dan bij de andere bijvoorbeeld.. ga je vervolgens uploaden naar internet, en verkleinen, dan zul je toch na moeten verscherpen, anders krijg je hier andere dingen te zien, dan bijvoorbeeld het originele file.

idd.. de meeste teleurstellingen qua lenzen ontstaat uit gebrek aan kennis van het materiaal wat je gebruikt..Henry schreef:sweetspot = ken je apparatuur

danu schreef:Ik weet wel wat ik doe...braaf op f8 /f11 als ik naar 300mm ga. En eens leren hoe ik mijn instellingen goed krijg.
Ik had het serienummer al even gechecked op canon maar die van mij hoort niet bij de serie die last had van een defect. Bedankt henry voor je samenvatting, super! Ik heb een hoop revieuws gelezen toen ik op zoek was naar een nieuwe lens (had er eentje van sigma in het zelfde bereik en dan is dit toch wel een flinke stap vooruit). Maar ik heb blijkbaar toch niet alles onthouden.
@sjinouck
Les geleerd. Laat dat upgraden maar zitten...dan had ik maar een vak moeten leren en geen preparateur moeten worden maar chirurg. Rijk zal ik nooit worden dus dat blijft euro's omdraaien tot ik een ons weeg
![]()
Ik ben in ieder geval blij dat mensen op dit forum het geduld kunnen opbrengen voor groentjes die graag de schuld op materiaal afschuiven.
Op nog veel betere fotos dan maar *proost*
Zoooo ik ben blij dat ik meestal niet zo gefrustreerd raaksjinouck schreef:danu schreef:Ik weet wel wat ik doe...braaf op f8 /f11 als ik naar 300mm ga. En eens leren hoe ik mijn instellingen goed krijg.
Ik had het serienummer al even gechecked op canon maar die van mij hoort niet bij de serie die last had van een defect. Bedankt henry voor je samenvatting, super! Ik heb een hoop revieuws gelezen toen ik op zoek was naar een nieuwe lens (had er eentje van sigma in het zelfde bereik en dan is dit toch wel een flinke stap vooruit). Maar ik heb blijkbaar toch niet alles onthouden.
@sjinouck
Les geleerd. Laat dat upgraden maar zitten...dan had ik maar een vak moeten leren en geen preparateur moeten worden maar chirurg. Rijk zal ik nooit worden dus dat blijft euro's omdraaien tot ik een ons weeg
![]()
Ik ben in ieder geval blij dat mensen op dit forum het geduld kunnen opbrengen voor groentjes die graag de schuld op materiaal afschuiven.
Op nog veel betere fotos dan maar *proost*
no sweat hoor! we zijn er om elkaar te helpen.. ik ben er ook bij lange na nog niet, en heb 90% van de tijd allerlei fuckups..dus dan weet je het wel zeker..?![]()
ik heb dagen dat alles schijnt te lukken en de andere dag zou ik liefst van alles de hele pleuriszooi in de sloot willen mikken..
(heb ik trouwens 1x gedaan btw.. dslr met 70-200 een eind het weiland in geflikkerd, met als gevolg een gesloopte sony dslr, en een 70-200 die het gelukkig overleefd had..)
kun je nagaan, hihihhi!